مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,391
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

334
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جمعیت شناسی مصدومین سوانح ترافیکی در استان اصفهان: یک مطالعه مقطعی- تحلیلی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 87

چکیده

 مقدمه: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت, حوادث ترافیکی منجر به ایجاد %30.3 ناخوشی ها و %28.7 مرگ و میر در سطح جهان می شوند, هدف از این مطالعه بررسی خصوصیات سنی و جنسی مصدومین سوانح ترافیکی در استان اصفهان در سال 1388 بود.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی- تحلیلی می باشد که با استفاده از داده های برنامه ثبت سوانح و حوادث کشوری استان اصفهان در سال 1388 انجام شد. مصدومین ناشی از سوانح ترافیکی به سه دسته تقسیم شدند که عبارت بودند از: مصدومین خودروسوار, مصدومین موتورسیکلت سوار و عابرین پیاده. در این مطالعه از آزمون های آماری تی تست, کای اسکوئر و ANOVA جهت آنالیز داده ها استفاده شد.یافته ها: در طی مطالعه 31587 نفر در اثر سوانح ترافیکی مصدوم شدند که (%77.4) را مردان و (شش%22.) را زنان تشکیل دادند. نسبت جنسی (مرد به زن) برابر 3.43 و میانگین سنی کل مجروحین برابر با 29.21±15.87 بود. میانگین سنی در مردان برابر با 28.8±15.45 و در زنان 30.63±17.15 بود که از نظر آماری این اختلاف معنی دار بود (P<0.001). همچنین جنسیت, گروه های سنی, منطقه رخداد حادثه, محل رخداد حادثه با نوع حادثه ارتباط آماری معنی داری داشتند (P<0.001).بحث و نتیجه گیری: مصدومین سوانح ترافیکی را بیشتر مردان جوان تشکیل می دادند. موتورسیکلت عامل نیمی از موارد مصدومیت بود که بیشتر در مناطق شهری و در افراد جوان رخ داده بود؛ بنابراین باید با تصویب قوانین سخت گیرانه و فرهنگ سازی جهت اصلاح رفتارهای رانندگی, به ویژه در موتورسیکلت سواران زمینه کاهش رخداد و در صورت رخداد کاهش صدمات جسمی را فراهم سازیم.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدیان هفشجانی، عبداله، صالحی نیا، حمید، حجاری، ابوالفضل، خزایی، سلمان، و محمدیان، مهدی. (1393). جمعیت شناسی مصدومین سوانح ترافیکی در استان اصفهان: یک مطالعه مقطعی- تحلیلی. علوم مراقبتی نظامی، 1(2 (مسلسل 2))، 81-87. SID. https://sid.ir/paper/258882/fa

    Vancouver: کپی

    محمدیان هفشجانی عبداله، صالحی نیا حمید، حجاری ابوالفضل، خزایی سلمان، محمدیان مهدی. جمعیت شناسی مصدومین سوانح ترافیکی در استان اصفهان: یک مطالعه مقطعی- تحلیلی. علوم مراقبتی نظامی[Internet]. 1393؛1(2 (مسلسل 2)):81-87. Available from: https://sid.ir/paper/258882/fa

    IEEE: کپی

    عبداله محمدیان هفشجانی، حمید صالحی نیا، ابوالفضل حجاری، سلمان خزایی، و مهدی محمدیان، “جمعیت شناسی مصدومین سوانح ترافیکی در استان اصفهان: یک مطالعه مقطعی- تحلیلی،” علوم مراقبتی نظامی، vol. 1، no. 2 (مسلسل 2)، pp. 81–87، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258882/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button