مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,555
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

844
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل رفتار خرید سوغات در میان زائران شهر مشهد

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 49

چکیده

 خرید سوغات, نه تنها یادگار تجربه سفر برای گردشگر است؛ بلکه خود یک جاذبه گردشگری است. همچنین بخش قابل ملاحظه ای از گردش مالی صنعت گردشگری را خرید سوغات دربر می گیرد. بنابراین از نظر تولیدکنندگان, بازاریابان و عمده فروشان و خرده فروشان سوغات, شناخت بازار حایز اهمیت است. با این وجود, تحقیقات قابل اعتنایی در زمینه رفتار خرید سوغات مسافران در ایران انجام نشده است. مشهد با وجود خیل عظیم گردشگرانِ سالانه و طیف متنوعی از سوغات, مورد مناسبی برای بررسی است. این مقاله در صدد برآمد روشن کند که زائران این شهر چه کالاهایی می خرند و چه عواملی رفتار خرید آن ها را شکل می دهد. به این منظور داده های یک پیمایش که در سال های 89 و 90 از زائران شهر مشهد گردآوری شده, تحلیل ثانویه گردید. بر اساس این که چه کالاهایی در سبد خرید زائران غالب است, چهار نوع رفتار خرید سوغات در میان زائران مشاهده شد: خرید نشانه های فرهنگی, خرید خوراکی محلی, خرید لباس و زیورآلات و نشانه های فرهنگی (توأم), بدون خرید. شایع ترین رفتار خرید, خرید لباس و زیورآلات و نشانه فرهنگی (توأم) و نشانه های فرهنگی بود. ضمن این که نتایج رگرسیون لجستیک نشان داد که رفتار خرید سوغات در نمونه مورد بررسی تحت تاثیر سن, محل سکونت (شهر), کنش غالب در سفر (زیارتی صرف بودن), نحوه سفر (داشتن یا نداشتن همراه) و همچنین دفعات سفر قرار گرفته است. متغیرهای مزبور 23 درصد واریانس رفتار خرید سوغات را پیش بینی کردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رضوی زاده، ندا، و فروغ زاده، سیمین. (1395). تحلیل رفتار خرید سوغات در میان زائران شهر مشهد. مطالعات اجتماعی گردشگری، 4(8 )، 23-49. SID. https://sid.ir/paper/259354/fa

    Vancouver: کپی

    رضوی زاده ندا، فروغ زاده سیمین. تحلیل رفتار خرید سوغات در میان زائران شهر مشهد. مطالعات اجتماعی گردشگری[Internet]. 1395؛4(8 ):23-49. Available from: https://sid.ir/paper/259354/fa

    IEEE: کپی

    ندا رضوی زاده، و سیمین فروغ زاده، “تحلیل رفتار خرید سوغات در میان زائران شهر مشهد،” مطالعات اجتماعی گردشگری، vol. 4، no. 8 ، pp. 23–49، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/259354/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button