مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

674
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مولفه های سرمایه روا ن شناختی (امید، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 52

چکیده

 هدف پژوهش حاضر پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر پایه مولفه های سرمایه روا ن شناختی (امید, خوش بینی, تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت بود. به همین منظور, از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول 375 نفر (175 زن و 200 مرد) به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس اهمال کاری (لی, 1986), پرسشنامه اهداف پیشرفت (الیوت و مک گریگور, 2001) و برای چهار مولفه سرمایه روا ن شناختی از مقیاس امیدواری گرایشی بزرگسالان, آزمون تجدیدنظرشده جهت گیری زندگی, مقیاس تاب آوری و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین اهمال کاری تحصیلی با چهار مولفه سرمایه روا ن شناختی و جهت گیری اهداف تسلط-گرایش رابطه منفی و معنی دار و با جهت گیری اهداف عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتناب و تسلط-اجتناب رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. (p<0.05) از بین متغیرهای پژوهش, مولفه خودکارآمدی, اهداف عملکرد-گرایش, تسلط-گرایش, عملکرد-اجتناب و مولفه امیدواری, بر روی هم 33 درصد از واریانس اهمال کاری تحصیلی را تبیین کردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشتاقی، سعید، و مویدفر، همام. (1393). نقش مولفه های سرمایه روا ن شناختی (امید, خوش بینی, تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 3(9 )، 33-52. SID. https://sid.ir/paper/261715/fa

    Vancouver: کپی

    مشتاقی سعید، مویدفر همام. نقش مولفه های سرمایه روا ن شناختی (امید, خوش بینی, تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان. مطالعات آموزش و آموزشگاهی[Internet]. 1393؛3(9 ):33-52. Available from: https://sid.ir/paper/261715/fa

    IEEE: کپی

    سعید مشتاقی، و همام مویدفر، “نقش مولفه های سرمایه روا ن شناختی (امید, خوش بینی, تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان،” مطالعات آموزش و آموزشگاهی، vol. 3، no. 9 ، pp. 33–52، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261715/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button