مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین الگوی علی خودکارامدی تحصیلی بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه مادران و خودپنداره و باورهای غیر منطقی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 60

چکیده

 در این مقاله روابط بین طرحواره های ناسازگار اولیه مادران, خودپنداره, باورهای غیر منطقی و خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان در قالب یک الگو مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش, دستیابی به الگویی بوده است تا به استناد آن بتوان تغییرات خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان را در تعامل با سه متغیر طرحواره های ناسازگار اولیه, خود پنداره و باورهای غیرمنطقی تبیین کرد. نمونه ای شامل 317 دانش آموز دختر و پسر پایه ششم دبستان, که با روش نمونه برداری خوشه ای از مناطق 22 گانه تهران انتخاب شده بودند, به سه پرسشنامه خودپنداره, باورهای غیرمنطقی و خودکارامدی تحصیلی و مادران آنها به پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه پاسخ دادند که برای آنان فرستاده شده بود. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی بود که از بین مولفه های پانزده گانه طرحواره های ناسازگار اولیه مادران, پنج طرحواره شامل طرحواره های رهاشدگی (p<0.0001), بی اعتمادی (p<0.0001), انزوای اجتماعی (p<0.0001), معیارهای سختگیرانه (p<0.0001) و طرحواره ایثارگری (p<0.0001), بر خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد. هم چنین نتایج نشان داد که متغیرهای خودپنداره و باورهای غیر منطقی دانش آموزان به عنوان متغیرهای میانجی برازندگی الگو را افزایش می دهد و خودکارامدی تحصیلی با خودپنداره, رابطه مستقیم و با باورهای غیر منطقی رابطه عکس دارد. در نهایت به استناد نتایج, الگوی خودکارامدی تحصیلی تدوین شده این الگو, این امکان را فراهم می آورد تا بتوان خودکارامدی تحصیلی را از روی دیگر متغیرهای پژوهش پیش بینی کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رفیعی جهرمی، محمد، کیامنش، علیرضا، و بهرامی، هادی. (1397). تدوین الگوی علی خودکارامدی تحصیلی بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه مادران و خودپنداره و باورهای غیر منطقی دانش آموزان. فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 12(42 )، 33-60. SID. https://sid.ir/paper/262333/fa

    Vancouver: کپی

    رفیعی جهرمی محمد، کیامنش علیرضا، بهرامی هادی. تدوین الگوی علی خودکارامدی تحصیلی بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه مادران و خودپنداره و باورهای غیر منطقی دانش آموزان. فرهنگی تربیتی زنان و خانواده[Internet]. 1397؛12(42 ):33-60. Available from: https://sid.ir/paper/262333/fa

    IEEE: کپی

    محمد رفیعی جهرمی، علیرضا کیامنش، و هادی بهرامی، “تدوین الگوی علی خودکارامدی تحصیلی بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه مادران و خودپنداره و باورهای غیر منطقی دانش آموزان،” فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، vol. 12، no. 42 ، pp. 33–60، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262333/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button