مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,082
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی نمایش درمانی بر مهارت های اجتماعی و بازشناسی هیجانی در کودکان اتیسم با عملکرد بالا

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 78

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی نمایش درمانی مهارت اجتماعی و بازشناسی هیجانی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل و مرحله ی پیگیری 2 ماهه انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش کلیه ی کودکان 7-12 ساله ی مبتلا به اتیسم شهر اصفهان به تعداد 120 نفر بودند. با روش نمونه گیری هدفمند30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایشی, آموزش نمایش درمانی را در طی 20 جلسه دریافت کردند. آموزش به صورت گروهی انجام شد و همه ی مربیان آزمودنی ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن و در دوره ی پیگیری, مقیاس اندازه گیری اتیسم, پرسشنامه ی مهارت اجتماعی ماتسون و آزمون بازشناسی بیان چهره ای هیجان اکمن را تکمیل کردند. اطلاعات به دست آمده با 22-SPSS و روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که در مرحله ی پس آزمون بین میانگین مهارت اجتماعی دو گروه آزمایش و گواه در سطح 05/0 تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین, نتایج نشان داد که در مرحله ی پس آزمون بین آزمودنی های دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمرات بازشناسی هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). حاکی از آن بود که نمایش درمانی مهارت های اجتماعی و بازشناسی هیجانی آزمودنی های شرکت کننده در گروه آزمایشی را افزایش داد (05/0>P). بنابراین, می توان گفت نمایش درمانی در بهبود مهارت های اجتماعی و بازشناسی هیجانی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا مؤثر بوده است؛ لذا این روش به عنوان یک روش مؤثر وکاربردی برای بهبود مهارت های اجتماعی, بازشناسی هیجانی و دیگر مؤلّفه های روان شناختی کودکان اتیستیک پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی، زهرا، و انصاری شهیدی، مجتبی. (1397). بررسی اثربخشی نمایش درمانی بر مهارت های اجتماعی و بازشناسی هیجانی در کودکان اتیسم با عملکرد بالا. توانمند سازی کودکان استثنایی، 9(1 )، 65-78. SID. https://sid.ir/paper/262474/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی زهرا، انصاری شهیدی مجتبی. بررسی اثربخشی نمایش درمانی بر مهارت های اجتماعی و بازشناسی هیجانی در کودکان اتیسم با عملکرد بالا. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1397؛9(1 ):65-78. Available from: https://sid.ir/paper/262474/fa

    IEEE: کپی

    زهرا خلیلی، و مجتبی انصاری شهیدی، “بررسی اثربخشی نمایش درمانی بر مهارت های اجتماعی و بازشناسی هیجانی در کودکان اتیسم با عملکرد بالا،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 9، no. 1 ، pp. 65–78، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262474/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button