مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    33-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    991
  • دانلود: 

    413
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی در دانش آموزان با اختلال رفتاری و دانش آموزان عادی انجام شد. این پژوهش از نوع علّی مقایسه ای بود. جامعه ی آماری پژوهش دانش آموزان با اختلال رفتاری و عادی شهر تهران بودند؛ در این پژوهش 70 دانش آموز 15-18 ساله شرکت کردند و به دو گروه 35 نفری تقسیم شدند. گروه اول از دانش آموزان اختلال رفتاری داشتند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند؛ در حالی که گروه دوم، از میان دانش آموزان عادی به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه ی سازگاری اجتماعی بل و پرسشنامه ی هوش هیجانی برادبری و گریوز بود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. یافته ها نشان داد که سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی در دانش آموزان عادی به طور معناداری بیشتر از دانش آموزان با اختلال رفتاری بود (05/0P<). نتایج نشان داد سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی دانش آموزان با اختلال رفتاری کم تر از دانش آموزان عادی بود. بنابراین، در این حوزه به برنامه ی توانبخشی ویژه ای نیاز است تا سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی دانش آموزان با اختلال رفتاری افزایش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 991

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 413 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    21-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1077
  • دانلود: 

    493
چکیده: 

این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی بر روی مهارت های حرکتی و یکپارچگی دیداری-حرکتی کودکان 2-4 سال دارای تولد زودرس انجام شد.-این مطالعه، آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش، کودکان 2-4 سال دارای تولد زودرس شهرستان آمل بودند. نمونه ی پژوهش که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند شامل 20 کودک بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جای گرفتند. گروه آزمایشی (10 کودک) در 24 جلسه (8 هفته، هفته ای 3 جلسه، هر جلسه یک ساعت) مداخله ی بازی درمانی شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل (10 کودک) در مداخله شرکت نکردند. ابزارهای این مطالعه نسخة دوم مقیاس رشد حرکتی پی بادی (فولیو و فیوئل، 2000) و ویرایش ششم آزمون رشدی یکپارچگی دیداری-حرکتی بیری (بیری، بوکتنیکا و بیری، 2010) بود. داده های حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها نشان دادند که نمرات آزمون بهرة حرکتی کل (05/0>P) و یکپارچگی دیداری-حرکتی (05/0>P) در گروه آزمایشی به طوری معناداری بیشتر از نمرات گروه کنترل بود. نتایج این پژوهش نشان داد که پس از اِعمال مداخله ی بازی درمانی، رشد حرکتی و یکپارچگی دیداری-حرکتی گروه آزمایشی بیشتر از گروه کنترل شد. بنابراین، در این دو حوزه به برنامة توانبخشی ویژه ای نیاز است تا باعث جبران تأخیر رشد حرکتی و بهبود یکپارچگی دیداری-حرکتی کودکان دارای تولد زودرس شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1077

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 493 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    41-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    399
  • دانلود: 

    337
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش بخشایش گری بر سلامت روانی مادران کودکان با اختلال رفتاری انجام شد. پژوهش حاضر، یک مطالعه ی آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. نمونه ی آماری این پژوهش را 32 نفر از مادران کودکان با اختلال رفتاری تشکیل می دادند کهبه روش نمونه گیری تصادفی از مدارس ابتدایی شهر تهران انتخاب و به صورت تصادفی و به طور مساوی در یکی از دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 16 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی، در 8 جلسه آموزش بخشایش گری (هفته ای 2 جلسه؛ هر جلسه 60 دقیقه ) شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نداشت. آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامه ی سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری با به کارگیری نرم افزار SPSS نسخه ی 23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمرات سلامت روانی و خرده مقیاس های آن (علائم جسمانی، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی) در گروه آزمایش به طور معناداری کم تر از گروه کنترل بود (0001/0P<). یافته ها نشان داد آموزش بخشایش گری باعث بهبود سلامت روانی مادران کودکان با اختلال رفتاری شد. بنابراین، برنامه ی آموزشی و توانبخشی ویژه ای نیاز است تا سلامت روانی مادران کودکان با اختلال رفتاری افزایش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 399

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 337 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Kakabraee Keivan | Emami Ale Agha Shirin

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    51-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    165
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The aim of this study was to study the effectiveness of problem solving training on behavioral problems of preschool children with behavioral disorder. The design of present study was quasi experimental with pre-test, post-test and control group design. Statistical population of this study consisted of all preschoolers with behavioral problems in Kermanshah. Sample of this study consisted of 30 children who were selected using convenient sampling method and assigned to two groups (experimental and control group) randomly, each consisting of 15 children. The experimental group was trained by a problem solving program entitled "I can solve the problem". Gresham & Elliot`s (1990) Social Skills Rating (parent & teacher`s forms) was used to collect data. The obtained data were statistically analyzed by multivariate analysis of variance through SPSS software (version 20). The findings showed that there is a significant difference (p = 0. 001) between the pre-test and post-test scores in all sub-scales of behavioral disorder including external, internal and hyperactive behaviors in the experimental group. Using problem-solving program is an appropriate method for improving behavioral disorders in preschool children with behavioral problems. Therefore, the need to pay attention to problem solving skills as part of school programs due to its effect on improving the behavioral problems of children with behavioral disorder is felt.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 165

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    65-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    814
  • دانلود: 

    615
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی نمایش درمانی مهارت اجتماعی و بازشناسی هیجانی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل و مرحله ی پیگیری 2 ماهه انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش کلیه ی کودکان 7-12 ساله ی مبتلا به اتیسم شهر اصفهان به تعداد 120 نفر بودند. با روش نمونه گیری هدفمند30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایشی، آموزش نمایش درمانی را در طی 20 جلسه دریافت کردند. آموزش به صورت گروهی انجام شد و همه ی مربیان آزمودنی ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن و در دوره ی پیگیری، مقیاس اندازه گیری اتیسم، پرسشنامه ی مهارت اجتماعی ماتسون و آزمون بازشناسی بیان چهره ای هیجان اکمن را تکمیل کردند. اطلاعات به دست آمده با 22-SPSS و روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که در مرحله ی پس آزمون بین میانگین مهارت اجتماعی دو گروه آزمایش و گواه در سطح 05/0 تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد که در مرحله ی پس آزمون بین آزمودنی های دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمرات بازشناسی هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). حاکی از آن بود که نمایش درمانی مهارت های اجتماعی و بازشناسی هیجانی آزمودنی های شرکت کننده در گروه آزمایشی را افزایش داد (05/0>P). بنابراین، می توان گفت نمایش درمانی در بهبود مهارت های اجتماعی و بازشناسی هیجانی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا مؤثر بوده است؛ لذا این روش به عنوان یک روش مؤثر وکاربردی برای بهبود مهارت های اجتماعی، بازشناسی هیجانی و دیگر مؤلّفه های روان شناختی کودکان اتیستیک پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 814

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 615 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    79-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    460
  • دانلود: 

    220
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکالیف آگاهی واج شناختی بر ادراک شنوایی و وضوح کلامی کودکان ناشنوایشدید و عمیق پیش دبستانی انجام شد. جامعه ی مورد مطالعه، تمامی کودکان پیش دبستانی شهر شیراز، با آسیب شنوایی شدید و عمیق بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 10 کودک ناشنوای کاشت حلزون شده از مرکز توان بخشی سروش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گماشته شدند و برنامه ی تکالیف آگاهی واج شناختی در طی سه ماه هر روز به مدت 45 دقیقه به صورت انفرادی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. مهارت های آگاهی واج شناختی، ادراک شنوایی و وضوح گفتار به ترتیب با آزمون آگاهی واج شناختی (سلیمانی و دستجردی، 1379)، مقیاس طبقه بندی عملکرد شنیداری«CAP» و مقیاس درجه بندی وضوح گفتاری« SIR» بررسی شدندو داده ها با استفاده از آزمون های یومن-ویتنی و ویلکاکسون تحلیل شد. یافته ها نشان داد که تکالیف آگاهی واج شناختی به بهبود مهارت های ادراک شنیداری و وضوح گفتاری منجر می شود (01/0 P< ). با توجه به اثر بخشی تکالیف آگاهی واج شناختی بر مهارت های زبانی کودکان ناشنوا، تأکید بر این تکالیف در برنامه های توانبخشی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 460

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 220 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خدادادی نفیسه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    89-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1989
  • دانلود: 

    1126
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر بازشناسی هیجانی چهره در کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم شهر اصفهان بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه ی آماری پژوهش کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم شهر اصفهان بود. ابتدا 30 کودک اتیسم به روش نمونه گیری هدفمند از مرکز توان بخشی اتیسم اصفهان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند و گروه آزمایش آموزش نقاشی را در طی 8 جلسه دریافت کردند. با استفاده از آزمون بازشناسی حالت های هیجانی چهره ی اکمن و فرایسن (1978) در ابتدا و انتهای جلسات درمانی بازشناسی هیجانی چهره اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نرم افزار20 spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد مداخله ی هنر درمانی با رویکرد نقاشی تأثیر معناداری بر نمرات بازشناسی هیجانی چهره ی آزمودنی ها در مرحله ی پس آزمون داشته (871/14=F، 05/0< P) و اثر آن در مرحله ی پیگیری از بین نرفته است (921/3-= t، 01/0>p). بر اساس یافته های پژوهش، هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر بازشناسی هیجانی چهره در کودکان اتیسم شهر اصفهان مؤثر بود، لذا پیشنهاد می شود نقاشی درمانی در کنار دیگر روش های درمانی کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم به کار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1989

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1126 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فرامرزی هدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    99-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1015
  • دانلود: 

    469
چکیده: 

مطالعه حاضر با هدف اثربخشی روش درمانی عصبی-حرکتی آنت بنیل بر مهارت های حرکتی و مهارت های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا انجام شد. طرح این تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری شامل تمامی کودکان اوتیسم 5-10 سال است که به کلینیک خدمات روان شناختی صدر مراجعه کرده اند. از میان داوطلبان، 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در گروه های آزمایشی و گواه جایگزین شدند. به منظور جمع آوری داده ها از آزمون مهارت های حرکتی اولریخ 2 و پرسشنامه ی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) استفاده شد. گروه آزمایش روش مداخله ای آنت بنیل را در 8 جلسه 2 ساعته دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد: یافته های به دست آمده نشان داد بین میانگین مهارت های حرکتی جابه جایی (22/7=F، 013/0=p) و کنترل شیء (24/8=F، 009/0=p) در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین مهارت های اجتماعی همکاری (69/7=F، 011/0=p)، ابراز وجود (45/5=F، 029/0=p) و مهار خود (78/6=F، 016/0=p) در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. به طور کلی بر اساس این یافته ها، می توان گفت درمان عصبی – حرکتی آنت بنیل در پس آزمون باعث افزایش مهارت های حرکتی (جابه جایی و کنترل شیء) و مهارت های اجتماعی (همکاری، ابراز وجود و مهار خود) شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از این روش مداخله ای می توان با آموزش چارچوب این روش درمانی به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم گامی مؤثر در راستای بهبود مهارت های اجتماعی و حرکتی کودکان برداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1015

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 469 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    113-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    420
  • دانلود: 

    282
چکیده: 

این پژوهش با هدف پیش بینی رضایتمندی زوجیت بر اساس ناگویی هیجانی، صمیمت زوجین و نشاط ذهنی در مادران کودکان آهسته گام انجام شد. در یک پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی از میان مادران کودکان آهسته گام شهر اهواز در سال 1396، تعداد 90 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تمامی شرکت کنندگان پرسشنامه های رضایتمندی زوجیت انریچ، ناگویی هیجانی تورنتو، صمیمیت زوجین باگاروزی و نشاط ذهنی ریان و فردریک را تکمیل کردند. داده ها با روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه ی همزمان تحلیل شدند. یافته ها نشان داد ناگویی هیجانی (186/0-=r) با رضایتمندی زوجیت مادران کودکان آهسته گام رابطه ی منفی و معنادار و صمیمیت زوجین (327/0=r) و نشاط ذهنی (285/0=r) با رضایتمندی زوجیت رابطه ی مثبت و معنادار داشتند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای پیش بین به طورمعناداری توانستند 6/23 درصد از واریانس رضایتمندی زوجیت مادران کودکان آهسته گام را پیش بینی کنند که در این پیش بینی سهم صمیمیت زوجین بیشتر از ناگویی هیجانی و نشاط ذهنی بود (05/0P<). نتایج حاکی از اهمیت ناگویی هیجانی، صمیمیت زوجین و نشاط ذهنی در پیش بینی رضایتمندی زوجیت مادران کودکان آهسته گام بود. بنابراین، به مشاوران و درمانگران پیشنهاد می شود برای بهبود رضایتمندی زوجیت این افراد میزان ناگویی هیجانی را کاهش و میزان صمیمیت زوجین و نشاط ذهنی را افزایش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 420

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 282 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button