مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

360
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی مداخله ی بهنگام والد محور مبتنی بر الگوی سال های باورنکردنی بر مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر 5-7 سال

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 43

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, با هدف تعیین اثربخشی مداخله بهنگام والد محور سالهای باورنکردنی بر مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر 7-5 سال انجام شد. روش روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود که در سال 1397 در مراکز استثنایی شهرستان لردگان مشغول به تحصیل بودند. از بین آن ها به روش تصادفی 30 نفر که دارای مشکلات رفتاری بودند بر اساس مقیاس مشکلات رفتاری راتر(1975, فرم والدین) انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره(آزمایش و کنترل) گمارده شدند و سپس والدین گروه آزمایشی در 12 جلسه تحت برنامه مداخله ای سالهای باورنکردنی قرار گرفتند و والدین گروه کنترل هیچ برنامه مداخله ای را در طی این مدت دریافت نکردند. پس از اتمام دوره مداخله و 3 ماه بعد, آزمون مشکلات رفتاری راتر(فرم والدین) بار دیگر بر روی دو گروه به ترتیب بعنوان پس آزمون و پیگیری اجراشد. داده های به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها یافته ها نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در میزان مشکلات رفتاری در خرده مقیاسهای(پرخاشگری و بیش فعالی, ناسازگاری اجتماعی, رفتار ضداجتماعی و کمبود توجه) تفاوت معنی دار آماری(0/005>p) وجود دارد. نتیجه گیری با توجه به نتایج به دست آمده می توان از برنامه مداخله سالهای باورنکردنی به منظور کاهش مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی به عنوان یک روش مداخله ای موثر استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقایی نژاد، محمد، چرامی، مریم، غضنفری، احمد، و شریفی، طیبه. (1398). بررسی اثربخشی مداخله ی بهنگام والد محور مبتنی بر الگوی سال های باورنکردنی بر مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر 5-7 سال. توانمند سازی کودکان استثنایی، 10(3 )، 29-43. SID. https://sid.ir/paper/262536/fa

    Vancouver: کپی

    آقایی نژاد محمد، چرامی مریم، غضنفری احمد، شریفی طیبه. بررسی اثربخشی مداخله ی بهنگام والد محور مبتنی بر الگوی سال های باورنکردنی بر مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر 5-7 سال. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1398؛10(3 ):29-43. Available from: https://sid.ir/paper/262536/fa

    IEEE: کپی

    محمد آقایی نژاد، مریم چرامی، احمد غضنفری، و طیبه شریفی، “بررسی اثربخشی مداخله ی بهنگام والد محور مبتنی بر الگوی سال های باورنکردنی بر مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر 5-7 سال،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 10، no. 3 ، pp. 29–43، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262536/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button