مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویا در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 28

چکیده

 مقدمه: اختلال هماهنگی رشدی مشکلاتی برای بسیاری از کودکان در مهارت های حرکتی به وجود می آورد, طراحی برنامه های حرکتی مناسب از مهمترین عوامل کمک به این طیف از افراد جامعه می باشد. یکی از برنامه هایی که در سال های اخیر نظر متخصصین رشد را به خود جلب کرده است تمرینات ثبات مرکزی است. هدف از مطالعه حاضر تعیین اثر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل کودکان با اختلال هماهنگی رشدی است.مواد و روش ها: تحقیق حاضر نیمه تجربی است که در آن تعداد 30 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی, با دامنه سنی 9 تا 12 سال به صورت در دسترس انتخاب, و بعد از انجام پیش آزمون مربوط به تعادل ایستا و تعادل پویا به صورت تصادفی در سه گروه (تمرینات ثبات مرکزی, فعالیت های روزانه, کنترل) جای داده شدند. گروه تمرینات ثبات مرکزی به مدت 12جلسه 45 دقیقه ای تمرینات ثبات مرکزی را اجرا کردند, گروه فعالیت های روزانه در این مدت فعالیت های معمول روزانه را انجام دادند و گروه کنترل فعالیتی نداشتند, در نهایت پس آزمون به عمل آمد و نتایج ثبت گردید. جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.یافته ها: تفاوت معنی داری بین سن (p=0.955), وزن (p=0.425) و قد (p=0.515) آزمودنی های سه گروه مشاهده نشد. تمرینات ثبات مرکزی منجر به بهبود تعادل آزمودنی ها شد و گروه تمرینات ثبات مرکزی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل و فعالیت های روزانه در تعادل ایستا و پویا داشت (p<0.001). علاوه بر این تفاوت معنی داری در تعادل ایستا و پویا گروه فعالیت های روزانه و کنترل یافت نشد (p=0.539).نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش, می توان از تمرینات ثبات مرکزی به عنوان مداخله ای سودمند در جهت بهبود تعادل ایستا و پویای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسلام دوست، مریم، شیخ، محمود، محمدی، مجید، و احمدی، گیتی. (1396). تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویا در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. سلامت جامعه، 11(2 )، 20-28. SID. https://sid.ir/paper/262896/fa

    Vancouver: کپی

    اسلام دوست مریم، شیخ محمود، محمدی مجید، احمدی گیتی. تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویا در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. سلامت جامعه[Internet]. 1396؛11(2 ):20-28. Available from: https://sid.ir/paper/262896/fa

    IEEE: کپی

    مریم اسلام دوست، محمود شیخ، مجید محمدی، و گیتی احمدی، “تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویا در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی،” سلامت جامعه، vol. 11، no. 2 ، pp. 20–28، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262896/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button