مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,044
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سرعت و درک خواندن در متون چاپی و الکترونیکی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 40

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی تمایز خواندن در متون چاپی و الکترونیکی در زبان فارسی انجام گرفت. در این تحقیق, درک و سرعت خواندن در دو نوع ابزار, اندازه گیری و سپس مقایسه شده است. روش تحقیق, آزمایشی است که با طرح آزمونی جهت جمع آوری اطلاعات به منظور سنجش سرعت و درک خواندن انجام می گیرد. جامعه آماری تحقیق شامل نود و چهار دانشجو از میان حجم نمونه 2000 نفری دانشگاه پیام نور فیروزآباد است که به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول آزمون را با ابزار رایانه و گروه دوم با ابزار کاغذ انجام دادند. نمرات آزمون, معیاری برای درک خواندن و زمان صرف شده برای آزمون, معیاری برای سرعت در نظر گرفته شده است. در پیش آزمون سوالاتی برای سنجش تاثیر عوامل بافتی انجام گرفت و سپس به بررسی تاثیر هرکدام از عوامل بافتی بر سرعت و درک خواندن متون چاپی و الکترونیکی پرداخته شد. سپس از نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده گردید. در تحلیل داده ها از روش آزمون تی و رگرسیون هم زمان استفاده شد. تحلیل ها نشان دادند درک خواندن به طرز چشمگیری تحت تاثیر ابزار خواندن است. نمرات دانشجویان حاکی از عملکرد بهتر در ابزار کاغذ است. از سوی دیگر بررسی سرعت خواندن نشان داد تفاوت قابل ملاحظه ای میان سرعت خواندن در دو ابزار دیده نشده است. در بررسی عوامل بافتی میزان مطالعه هفتگی, نرخ روزانه ارتباط با فن آوری خواندن و ارجحیت ابزار, این عوامل بر درک خواندن بی تاثیرند اما بر سرعت خواندن متون الکترونیکی و کاغذی اثری قابل توجه دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زندی، بهمن، گرامی طیبی، مرضیه، روشن، بلقیس، و کاکوجویباری، علی اصغر. (1394). بررسی سرعت و درک خواندن در متون چاپی و الکترونیکی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(11 )، 25-40. SID. https://sid.ir/paper/262976/fa

    Vancouver: کپی

    زندی بهمن، گرامی طیبی مرضیه، روشن بلقیس، کاکوجویباری علی اصغر. بررسی سرعت و درک خواندن در متون چاپی و الکترونیکی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی[Internet]. 1394؛3(11 ):25-40. Available from: https://sid.ir/paper/262976/fa

    IEEE: کپی

    بهمن زندی، مرضیه گرامی طیبی، بلقیس روشن، و علی اصغر کاکوجویباری، “بررسی سرعت و درک خواندن در متون چاپی و الکترونیکی،” پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، vol. 3، no. 11 ، pp. 25–40، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262976/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button