Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

850
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

694
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تأثیر آموزش به روش بحث گروهی و ویدیویی بر سطح استرس، افسردگی و خودکارآمدی بیماران تحت تعبیه پیس میکر و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 20

چکیده

 هدف: کمبود آگاهی در مورد ضربان ساز و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی و محدودیت های مرتبط با آن می تواند موجب بروز استرس بیماران گردد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش به روش بحث گروهی و ویدئویی بر سطح استرس, افسردگی و خودکارآمدی بیماران تحت تعبیه ضربان ساز و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی انجام شده است. روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی در کلینیک پیس میکر و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی بیمارستان شهید بهشتی کاشان در دو گروه آموزش و یک گروه کنترل و به شیوه پیش آزمون و پس آزمون میزان استرس, افسردگی و خودکارآمدی بیماران مراجعه کننده در سال 1396 را مورد بررسی قرار داد., 105 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به روش آسان در سه گروه 35 نفر (بحث گروهی, ویدئویی و کنترل) قرار داده شدند. محتوای آموزشی یکسان به صورت بحث گروهی و ویدئویی (لوح فشرده) به گروه های مداخله ارائه شد. جمع آوری داده ها با فرم مشخصات فردی و پرسشنامه DASS21 و خودکارآمدی قلبی بیماران دارای دفیبریلاتور کاشتنی قلبی, قبل از آموزش و سه هفته بعد از آموزش در هر سه گروه انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16و آزمون های آماری مجذورکای, تی مستقل و فیشردقیق تجزیه وتحلیل شد. نتایج: بین نمرات استرس و افسردگی قبل و بعد از آموزش در سه گروه آموزشی تفاوت معنا دار مشاهده نشد (0/55P-Value= و 0/85P-Value=, اما خودکارآمدی بیماران دارای دفیبریلاتور کاشتنی قلبی در گروه آموزش گروهی و ویدئویی 0/009P-Value=, گروهی و کنترل (0/012P-Value< و ویدئویی و کنترل 0/001P-Value< معنادار بود. نتیجه گیری: به کارگیری شیوه های آموزشی می تواند منجر به کنترل علائم سایکولوژیک بیماران و ارتقاء سطح خودکارآمدی آن ها شود. ازاین رو بهتر است شیوه های آموزشی کم هزینه تر همچون آموزش ویدئویی جهت آموزش بیماران بکار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گلابچی، الهیار، سکوت آرانی، ساره، موسوی، غلامعباس، صادقی گندمانی، حمیدرضا، و میدانی، زهرا. (1398). مقایسه تأثیر آموزش به روش بحث گروهی و ویدیویی بر سطح استرس, افسردگی و خودکارآمدی بیماران تحت تعبیه پیس میکر و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی. اطلاع رسانی پزشکی نوین، 5(1 )، 12-20. SID. https://sid.ir/paper/263030/fa

    Vancouver: کپی

    گلابچی الهیار، سکوت آرانی ساره، موسوی غلامعباس، صادقی گندمانی حمیدرضا، میدانی زهرا. مقایسه تأثیر آموزش به روش بحث گروهی و ویدیویی بر سطح استرس, افسردگی و خودکارآمدی بیماران تحت تعبیه پیس میکر و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی. اطلاع رسانی پزشکی نوین[Internet]. 1398؛5(1 ):12-20. Available from: https://sid.ir/paper/263030/fa

    IEEE: کپی

    الهیار گلابچی، ساره سکوت آرانی، غلامعباس موسوی، حمیدرضا صادقی گندمانی، و زهرا میدانی، “مقایسه تأثیر آموزش به روش بحث گروهی و ویدیویی بر سطح استرس, افسردگی و خودکارآمدی بیماران تحت تعبیه پیس میکر و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی،” اطلاع رسانی پزشکی نوین، vol. 5، no. 1 ، pp. 12–20، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263030/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا