مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

867
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

285
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش مراقبت از پیس میکر به دو روش آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده، بر آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک، سال 91 - 1390

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 18

چکیده

 زمینه و هدف: آریتمی های قلبی, از شایع ترین بیماری های قلبی - عروقی هستند. پیس میکر - به عنوان یکی از روش های درمانی - بسیاری از علائم بیماران را برطرف می نماید. اطلاع از روش های آموزش نوین در مقایسه با روش های سنتی, به مدرسین در خصوص استفاده از روش موثرتر آموزش پرستاران, به منظور ارائه مراقبت صحیح از این بیماران کمک می کند. هدف از این پژوهش, مقایسه تاثیر دو روش آموزش با لوح فشرده و آموزش گروهی بر میزان آگاهی و عملکرد پرستاران در مراقبت از پیس میکر بود.روش تحقیق: در این مطالعه مداخله ای با طرح دوگروهی, 40 پرستار شاغل در بخش های مراقبت قلبی بیمارستان های آموزشی شهر اراک در سال 1391, به روش سرشماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش با لوح فشرده و آموزش گروهی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها برای سنجش آگاهی, پرسشنامه و چک لیست ارزیابی عملکرد بود. پرسشنامه و چک لیست, قبل و یک ماه بعد از آموزش توسط پرستاران و پژوهشگر تکمیل گردید. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS )ویرایش 17) تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: امتیاز آگاهی در دو روش آموزش با لوح فشرده و آموزش گروهی به ترتیب از 13.40±4.7 و 15.10±7.26 قبل از آموزش به 27.85±2.43 و 25.85±4.25 بعد از آموزش و امتیاز عملکرد از 7.40±4.18 و 10.45±7.16 قبل از آموزش به 27.30±1.45 و 24.85±3.22 بعد از آموزش افزایش یافت. میانگین امتیاز آگاهی و عملکرد واحدهای پژوهش بعد از آموزش, در دو روش به طور معنی داری افزایش یافت (P³0.0001). تفاوت معنی داری در میزان افزایش آگاهی بین دو روش مشاهده نشد؛ در حالی که در مورد عملکرد, این اختلاف معنی دار بود (P³0.0001).نتیجه گیری: هر چند دو روش آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده, در ارتقای آگاهی و عملکرد پرستاران موثر بود اما روش لوح فشرده در افزایش عملکرد, موثرتر بود؛ لذا با توجه به مزایای فراوان آن از جمله: به صرفه بودن, امکان رویت فیلم در هر زمان و..., به کارگیری آن در برنامه های آموزشی توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدادادی، الهه، محمدزاده، شهلا، حکمت پو، داوود، و ظهور، علیرضا. (1392). مقایسه تاثیر آموزش مراقبت از پیس میکر به دو روش آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده, بر آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک, سال 91 - 1390. مراقبت های نوین، 10(1)، 10-18. SID. https://sid.ir/paper/493603/fa

    Vancouver: کپی

    خدادادی الهه، محمدزاده شهلا، حکمت پو داوود، ظهور علیرضا. مقایسه تاثیر آموزش مراقبت از پیس میکر به دو روش آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده, بر آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک, سال 91 - 1390. مراقبت های نوین[Internet]. 1392؛10(1):10-18. Available from: https://sid.ir/paper/493603/fa

    IEEE: کپی

    الهه خدادادی، شهلا محمدزاده، داوود حکمت پو، و علیرضا ظهور، “مقایسه تاثیر آموزش مراقبت از پیس میکر به دو روش آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده, بر آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک, سال 91 - 1390،” مراقبت های نوین، vol. 10، no. 1، pp. 10–18، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/493603/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button