مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

865
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 38

چکیده

 هدف: با توجه به حجم روزافزون اطلاعات هر فرد, نیازمند فراگیری مهارت ها و توانمندی هایی فراتر از سواد سنتی است. هدف پژوهش حاضر, بررسی سطح سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان رشته های توانبخشی می باشد.روش ها: این مطالعه کاربردی بر روی 150 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد که بر اساس مدل آیزنبرگ بود. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 0.96 درصد محاسبه شد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.نتایج: مهارت جامعه پژوهش در درک نیاز اطلاعاتی (2.0±94.6), در راهبرد های جستجو (2.0±96.67), در مکان یابی اطلاعات (2.0±80.88), در استفاده از اطلاعات (2.0±76.95), در ترکیب اطلاعات (2.0±46.80) و از لحاظ ارزیابی اطلاعات (2.0±93.84) در حد متوسط قرار داشته است. نتایج کلی پژوهش, میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را با میانگین 2.85±0.636 نشان داده است. نتایج نشان داد بین مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری با سطح سواد اطلاعاتی ارتباط معنی داری وجود دارد.نتیجه گیری: از آن جا که وضعیت سطح سواد اطلاعاتی جامعه پژوهش در سطح متوسط قرار داشت, توجه بیشتر نسبت به آموزش سواد اطلاعاتی از طریق برگزاری کلاس ها با محتوای غنی تر و مطابق با فناوری های جدید در بین دانشجویان هر رشته توانبخشی باید صورت پذیرد. همچنین ضروریست از متخصصان اطلاع رسانی برای بازبینی کارکردها و سیاست های آموزشی در جهت پیشبرد فرایند پژوهش دانشجویان استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صدقی، شهرام، عبدی، فاطمه، و پناهی، سیروس. (1397). سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ. اطلاع رسانی پزشکی نوین، 4(1 )، 30-38. SID. https://sid.ir/paper/263052/fa

    Vancouver: کپی

    صدقی شهرام، عبدی فاطمه، پناهی سیروس. سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ. اطلاع رسانی پزشکی نوین[Internet]. 1397؛4(1 ):30-38. Available from: https://sid.ir/paper/263052/fa

    IEEE: کپی

    شهرام صدقی، فاطمه عبدی، و سیروس پناهی، “سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ،” اطلاع رسانی پزشکی نوین، vol. 4، no. 1 ، pp. 30–38، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263052/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button