مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,349
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

800
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش خوددلگرم سازی شوناکر مبتنی بر نظریه آدلر بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در زنان سرپرست خانوار

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 15

چکیده

 مقدمه: زنان سرپرست خانوار به دلیل مواجهه با تجارب منفی و وقایع آسیب زا در معرض مشکلات روانشناختی متعدد می باشند که نیازمند توانمندسازی روانی از جمله راهبردهای تنظیم شناختی هیجان می باشند.هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش خوددلگرم سازی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان زنان سرپرست خانوار, صورت گرفته است.روش: پژوهش حاضر, نیمه آزمایشی و در قالب پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. از میان زنان سرپرست خانوار داوطلب مراجعه کننده به سرای محله شهرداری منطقه اتابک تهران, 18 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در معرض آموزش خوددلگرم سازی, در 10 جلسه 120 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل نیز هیچ آموزشی دریافت نکردند. دو گروه, قبل و بعد از مداخله آموزشی به وسیله پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ), ارزیابی شدند. داده های جمع آوری شده با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا), مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: آموزش خود دلگرم سازی, تفاوت معنی داری در راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بین دو گروه مورد مطالعه نشان داد.نتیجه گیری : آموزش خوددلگرم سازی به عنوان یک مهارت, موجب افزایش استفاده از راهبردهای شناختی پذیرش, تمرکز مجدد مثبت, ارزیابی مجدد مثبت, دیدگاه پذیری, و نیز کاهش استفاده از راهبردهای شناختی ملامت خویش و نشخوارگری, شده است. بنابراین جهت توانمند سازی روان شناختی زنان سرپرست خانوار, این آموزش در کنار سایر حمایت های اقتصادی و اجتماعی, توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقایوسفی، علیرضا، مهمان نوازن، اشرف، و دهستانی، مهدی. (1394). اثربخشی آموزش خوددلگرم سازی شوناکر مبتنی بر نظریه آدلر بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در زنان سرپرست خانوار. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 2(3 )، 1-15. SID. https://sid.ir/paper/263403/fa

    Vancouver: کپی

    آقایوسفی علیرضا، مهمان نوازن اشرف، دهستانی مهدی. اثربخشی آموزش خوددلگرم سازی شوناکر مبتنی بر نظریه آدلر بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در زنان سرپرست خانوار. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1394؛2(3 ):1-15. Available from: https://sid.ir/paper/263403/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا آقایوسفی، اشرف مهمان نوازن، و مهدی دهستانی، “اثربخشی آموزش خوددلگرم سازی شوناکر مبتنی بر نظریه آدلر بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در زنان سرپرست خانوار،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 2، no. 3 ، pp. 1–15، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263403/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button