مقدمه: زنان سرپرست خانوار به دلیل مواجهه با تجارب منفی و وقایع آسیب زا در معرض مشکلات روانشناختی متعدد می باشند که نیازمند توانمندسازی روانی از جمله راهبردهای تنظیم شناختی هیجان می باشند.هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش خوددلگرم سازی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان زنان سرپرست خانوار، صورت گرفته است.روش: پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی و در قالب پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. از میان زنان سرپرست خانوار داوطلب مراجعه کننده به سرای محله شهرداری منطقه اتابک تهران، 18 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در معرض آموزش خوددلگرم سازی، در 10 جلسه 120 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل نیز هیچ آموزشی دریافت نکردند. دو گروه، قبل و بعد از مداخله آموزشی به وسیله پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، ارزیابی شدند. داده های جمع آوری شده با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: آموزش خود دلگرم سازی، تفاوت معنی داری در راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بین دو گروه مورد مطالعه نشان داد.نتیجه گیری : آموزش خوددلگرم سازی به عنوان یک مهارت، موجب افزایش استفاده از راهبردهای شناختی پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاه پذیری، و نیز کاهش استفاده از راهبردهای شناختی ملامت خویش و نشخوارگری، شده است. بنابراین جهت توانمند سازی روان شناختی زنان سرپرست خانوار، این آموزش در کنار سایر حمایت های اقتصادی و اجتماعی، توصیه می گردد.