مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

765
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش و پژوهش در کتابداری و عملکرد اطلاعاتی مبتنی بر شواهد، یک مقاله مروری

صفحات

 صفحه شروع 193 | صفحه پایان 202

چکیده

 زمینه و اهداف: کتابداری مبتنی بر شواهد عبارت است از "به کارگیری بهترین شواهد به دست آمده از یافته های تحقیقات معتبر کیفی و کمی در ترکیب با تجربیات واقع گرایانه حاصل از کار کتابداری در عملکرد روزانه و تصمیم گیری های کتابداری". این که کتابداری مبتنی برشواهد ماهیتا با خدمات کتابداری سروکار دارد یا با حرفه کتابداری؟ و این که آموزش کتابداری مبتنی برشواهد مبتنی بر درس است یا رشته؟ در سایه ای از ابهام قرار دارد. لذا به منظور روشن کردن زوایای مبهم موضوع, هدف این پژوهشی مروری بر مفهوم کتابداری مبتنی بر شواهد و بررسی وضعیت جاری آموزش کتابدرای مبتنی بر شواهد در دنیا است. مواد و روش ها: این مطالعه به روش کتابخانه ای و استنادی در بین متون مرتبط و وب سایت ها انجام شد تا وضعیت آموزش دانشگاهی کتابداری مبتنی بر شواهد را از طریق مرور و مطالعه متون منتشر شده در یابد. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش دانشگاهی کتابداری مبتنی بر شواهد در سطح تحصیلات تکمیلی فرا ارشد (معادل دکتری) و دوره کارشناسی ارشد وجود دارد. همچنین در رشته های مشابه مانند "رویکرد مبتنی بر شواهد" و "پزشکی مبتنی بر شواهد" نیز در سطح تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری فلسفی در دانشگاه های معتبر دنیا ارائه می شود. نتیجه گیری: با توجه به تاریخچه رویکرد مبتنی بر شواهد, آموزش آن در دنیا و تحولات رشته کتابداری پیشنهاد می شود رشته/ گرایش علم اطلاعات مبتنی بر شواهد و برنامه درسی آن توسعه یابد و به شورای برنامه ریزی درسی ارائه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع گاوگانی، وحیده. (1396). آموزش و پژوهش در کتابداری و عملکرد اطلاعاتی مبتنی بر شواهد, یک مقاله مروری. تصویر سلامت، 8(3 )، 193-202. SID. https://sid.ir/paper/265140/fa

    Vancouver: کپی

    زارع گاوگانی وحیده. آموزش و پژوهش در کتابداری و عملکرد اطلاعاتی مبتنی بر شواهد, یک مقاله مروری. تصویر سلامت[Internet]. 1396؛8(3 ):193-202. Available from: https://sid.ir/paper/265140/fa

    IEEE: کپی

    وحیده زارع گاوگانی، “آموزش و پژوهش در کتابداری و عملکرد اطلاعاتی مبتنی بر شواهد, یک مقاله مروری،” تصویر سلامت، vol. 8، no. 3 ، pp. 193–202، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/265140/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button