مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ابعاد انگیزش کلر با ویژگی های شخصیتی در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 32

چکیده

 مقدمه و هدف: نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی, اقتصادی, سیاسی و فرهنگی آن جامعه به شمار می-رود و از طرفی دانشجویان پزشکی به عنوان پزشکانآینده در نظام سلامت کشور نقش مهمی ایفا خواهند نمود, لذا اهمیت شناخت بهتر روابط متقابل ابعاد انگیزشی آنان با ویژگی های شخصیتی شان جهت ارتقا برنامه-هایآموزشی ضروری است. هدف این پژوهش نیز بررسی رابطه ابعاد انگیزش با ویژگی-های شخصیتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش-ها: این پژوهش, توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی ایران در سالتحصیلی 97-96 بودند که تعداد 412 نفر به عنوان نمونه به صورت طبقه ای خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه-های انگیزش کلر (Keller Inventory) و شخصیتنئو (NEO-Five Factor Inventory) بود. داده ها با نرم افزار SPSS با روش-های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد بین مؤلفه های انگیزش, دو مؤلفه ی توجه و ارتباط دارای رابطه منفی و معنادار با ویژگی روان-رنجوری شخصیت هستند. هم چنین هر چهار مؤلفهانگیزش دارای ارتباط مثبت و معنادار با تجربه پذیری و برون-گرایی و باوجدان بودن هستند. علاوه بر این, تنها مؤلفه های توجه, ارتباط و اعتماد از متغیر انگیزش با مؤلفه یتوافق-پذیری از متغیر شخصیت ارتباط مثبت و معنادار داشتند. نتیجه گیری: می توان گفت که در ایجاد, تداوم یا کاهش انگیزش در افراد, ویژگی-های شخصیتی نقش بارزی دارند؛ بنابراین برای افزایش انگیزش در افراد به خصوص درزمینه پیشرفت تحصیلی لازم است آموزش-ها, متناسب با ویژگی های شخصیتی هر فرد صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرزاحسینی، حسن، شهرزاد، سراوانی، و ضرغام حاجبی، مجید. (1398). رابطه ابعاد انگیزش کلر با ویژگی های شخصیتی در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 6(1 )، 22-32. SID. https://sid.ir/paper/266155/fa

    Vancouver: کپی

    میرزاحسینی حسن، شهرزاد سراوانی، ضرغام حاجبی مجید. رابطه ابعاد انگیزش کلر با ویژگی های شخصیتی در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی[Internet]. 1398؛6(1 ):22-32. Available from: https://sid.ir/paper/266155/fa

    IEEE: کپی

    حسن میرزاحسینی، سراوانی شهرزاد، و مجید ضرغام حاجبی، “رابطه ابعاد انگیزش کلر با ویژگی های شخصیتی در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران،” راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، vol. 6، no. 1 ، pp. 22–32، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266155/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button