مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,409
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,303
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش توان بخشی شناختی، نوروفیدبک و بازی درمانی شناختی- رفتاری بر ادراک دیداری- حرکتی در دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 116

چکیده

 مقدمه: ضعف مهارت های ادراک دیداری, یکی از مهم ترین علل اختلال یادگیری محسوب می شود. توان بخشی شناختی, نوروفیدبک و بازی درمانی شناختی- رفتاری از جمله مداخلات متداول در آموزش افراد مبتلا به اختلال یادگیری خاص به شمار می رود. هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش توان بخشی شناختی, نوروفیدبک و بازی درمانی شناختی- رفتاری بر ادراک دیداری- حرکتی در دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود.روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی بود, که با تشخیص اختلالات یادگیری در مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز در سال 96-95 در حال دریافت مداخلات لازم بودند. نمونه آماری به روش نمونه گیری هدفمند, به تعداد 60 نفر انتخاب شدند و با روش تصادفی ساده در سه گروه آزمایش و یک گروه گواه (15 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. در گروه ها آزمون ادراک دیداری - حرکتی بندر گشتالت به عنوان پیش آزمون تکمیل کردند و پس از اتمام 20 جلسه توانبخشی شناختی, 20 جلسه نوروفیدبک و 8 جلسه بازی درمانی شناختی- رفتاری, پس آزمون در گروه ها اجراء شد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس مختلط در نرم افزار SPSS.20 تحلیل شدند.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش توان بخشی شناختی, نوروفیدبک و بازی درمانی شناختی- رفتاری بر ادراک دیداری- حرکتی در دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص, تاثیر دارد (p<0.001)؛ نتایج آزمون بونفرونی نشان داد, که بین تاثیر آموزش توانبخشی شناختی, نوروفیدبک و بازی درمانی شناختی- رفتاری بر ادراک دیداری- حرکتی در دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص, تفاوت معناداری وجود ندارد (p<0.001).نتیجه گیری: به نظر می رسد که می توان از آموزش توان بخشی شناختی, نوروفیدبک و بازی درمانی شناختی- رفتاری به صورت یکسانی در بهبود ادراک دیداری- حرکتی, دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص, استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزیزی، امیر، میردریکوند، فضل اله، و سپهوندی، محمدعلی. (1396). مقایسه تاثیر آموزش توان بخشی شناختی, نوروفیدبک و بازی درمانی شناختی- رفتاری بر ادراک دیداری- حرکتی در دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص. عصب روانشناسی، 3(2 (پیاپی 8) )، 101-116. SID. https://sid.ir/paper/266874/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزی امیر، میردریکوند فضل اله، سپهوندی محمدعلی. مقایسه تاثیر آموزش توان بخشی شناختی, نوروفیدبک و بازی درمانی شناختی- رفتاری بر ادراک دیداری- حرکتی در دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص. عصب روانشناسی[Internet]. 1396؛3(2 (پیاپی 8) ):101-116. Available from: https://sid.ir/paper/266874/fa

    IEEE: کپی

    امیر عزیزی، فضل اله میردریکوند، و محمدعلی سپهوندی، “مقایسه تاثیر آموزش توان بخشی شناختی, نوروفیدبک و بازی درمانی شناختی- رفتاری بر ادراک دیداری- حرکتی در دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص،” عصب روانشناسی، vol. 3، no. 2 (پیاپی 8) ، pp. 101–116، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266874/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button