مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

871
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر آموزش مراقبت از خود بر خود کارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 69

چکیده

 زمینه و هدف: از راه های ارتقاء خودکارآمدی نوجوان.ن مبتلا به تالاسمی ماژور, توانمندسازی آن ها از طریق آموزش خود مراقبتی برای مقابله با اثرات و عوارض بیماری, تسلط بیشتر بر بیماری, حفظ شیوه صحیح زندگی و عملکرد روزانه و زندگی است. مطالعه حاضر به منظور تعیین تأثیر آموزش مراقبت از خود به شیوه تله نرسینگ بر خود کارآمدی نوجوان.ن مبتلا به تالاسمی ماژور انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای 60 نوجوان.12-18 سال مبتلا به تالاسمی ماژور وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله وکنترل قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوان.ن استفاده شد. مداخله آموزشی با محتوای تغذیه, فعالیت بدنی و پیاده روی, مدیریت استرس و روش انجام عملی رفع استرس از طریق 5 ارتباط تلگرامی در مدت یک ماه برای گروه مداخله انجام شد. یافته ها: در گروه مداخله میانگین نمره خودکارآمدی اجتماعی قبل و بعد از آموزش به ترتیب 9/24 و 29/26 (0/02p=), میانگین نمره خودکارآمدی تحصیلی قبل و بعد از آموزش به ترتیب 25/03 و 27/2 (0/02p=), میانگین نمره خودکارآمدی عاطفی قبل و بعد از آموزش به ترتیب 21/46 و 22/1 (0/004p=) و میانگین نمره خودکارآمدی کل قبل و بعد از آموزش به ترتیب 71/4 و 76/23 بود (0/001p=). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزشی خودمراقبتی به روش تله نرسینگ باعث بهبود خودکارآمدی نوجوان.ن مبتلا به تالاسمی ماژور شد. به دلیل علاقه نوجوان.ن به دنیای مجازی و پیام رسان های اجتماعی, پیشنهاد می گردد این روش آموزش ارتقاء خودکارآمدی در نوجوان.ن با بیماریهای مزمن دیگر هم مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تراکمه، طاهره، علایی کرهرودی، فاطمه، ممی یانلوینگجه، هایده، و قاسمی، عرفان. (1397). بررسی تأثیر آموزش مراقبت از خود بر خود کارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور. پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، 4(2 )، 59-69. SID. https://sid.ir/paper/267846/fa

    Vancouver: کپی

    تراکمه طاهره، علایی کرهرودی فاطمه، ممی یانلوینگجه هایده، قاسمی عرفان. بررسی تأثیر آموزش مراقبت از خود بر خود کارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور. پرستاری، مامایی و پیراپزشکی[Internet]. 1397؛4(2 ):59-69. Available from: https://sid.ir/paper/267846/fa

    IEEE: کپی

    طاهره تراکمه، فاطمه علایی کرهرودی، هایده ممی یانلوینگجه، و عرفان قاسمی، “بررسی تأثیر آموزش مراقبت از خود بر خود کارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور،” پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، vol. 4، no. 2 ، pp. 59–69، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267846/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button