مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

794
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط حس انسجام و دلسوزی نسبت به زندگی دیگران با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران: میانجی گری هوش شخصی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 38

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از مسئولیت های مهم پرستاران, آموزش به بیماران هست. لذا, پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران بر اساس حس انسجام, دلسوزی نسبت به زندگی دیگران و هوش شخصی انجام گرفت. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه آماری, 228 نفر از پرستاران بیمارستان های استان آذربایجان شرقی در سال 1396 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های حس انسجام Antonovsky, دلسوزی نسبت به زندگی دیگران Chang, هوش شخصی Mayer و مقیاس محقق ساخته نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون, بوت استراپ و سوبل, از طریق نرم افزارهای آماری SPSS-22 و Amos مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: اثر مستقیم حس انسجام (0/32), دلسوزی نسبت به زندگی دیگران (0/20) و هوش شخصی (0/11) بر نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران معنادار است. اثر غیر مستقیم حس انسجام (2/09=t-value ) و دلسوزی نسبت به زندگی دیگران (2/19=t-value) بر نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران معنی دار هست. در مجموع 27 درصد از واریانس نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران از طریق متغیرهای مدل تبیین شد. نتیجه گیری: با توجه به اثر مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای برون زا و میانجی بر میزان نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران, به نظر می رسد با تقویت هوش شخصی, حس انسجام و دلسوزی نسبت به زندگی دیگران می توان گرایش پرستاران را نسبت به آموزش بیماران افزایش داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غفاری، مظفر، اسمعلی، احمد، آتش گیر، اکبر، و حکم آبادی، سمانه. (1397). بررسی ارتباط حس انسجام و دلسوزی نسبت به زندگی دیگران با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران: میانجی گری هوش شخصی. پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، 4(2 )، 27-38. SID. https://sid.ir/paper/267847/fa

    Vancouver: کپی

    غفاری مظفر، اسمعلی احمد، آتش گیر اکبر، حکم آبادی سمانه. بررسی ارتباط حس انسجام و دلسوزی نسبت به زندگی دیگران با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران: میانجی گری هوش شخصی. پرستاری، مامایی و پیراپزشکی[Internet]. 1397؛4(2 ):27-38. Available from: https://sid.ir/paper/267847/fa

    IEEE: کپی

    مظفر غفاری، احمد اسمعلی، اکبر آتش گیر، و سمانه حکم آبادی، “بررسی ارتباط حس انسجام و دلسوزی نسبت به زندگی دیگران با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران: میانجی گری هوش شخصی،” پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، vol. 4، no. 2 ، pp. 27–38، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267847/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button