Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

792
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

738
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر کاربست الگوی مدیریت آموزش به سبک رهبری تحولی دبیران زیست شناسی بر مسئولیت پذیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زیست شناسی

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 56

چکیده

 هدف این تحقیق بررسی تأثیر الگوی مدیریتآموزش به سبک رهبریتحولی توسط دبیران زیستشناسی بر مسئولیت پذیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزاندختر سال اول دبیرستان های منطقه5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی93-1392 در درس زیست شناسی بود. اهمیت و ضرورت ایجاد ظرفیت های لازم برای افزایش مسئولیت پذیری دانش آموزان در مهمترین سند راهبردی ملی آموزش و پرورش کشور یعنی سند تحول (1390) باعبارت "برای دانش آموزان می بایستمسئولیت پذیریهمه جانبه, مشارکت اجتماعیو داشتنروحیه جمعیرا گسترش دهیم" مورد تأکید قرار گرفته است. در این میان یکی از عوامل مؤثر, کلاس درس است که الگوی تدریس معلم آن, مورد توجه این تحقیق قرار گرفته است. در این پژوهش از روش پژوهش آزمایشی و از نوع نیمه تجربی با اهداف کاربردی و نیز از طرح تحقیقی شبه آزمایشی چهار گروهی سلومون, استفاده شد و از مدارس غیردولتی منطقه 5 اموزش و پرورش شهر تهران دو مدرسه و 88 دانش آموز به روش تصادفى انتخاب و به دو گروه آزمایش و دو گروه کنترلبه طور متجانس تقسیم شدند. در ابتدا پیش آزمون با دو متغیر وابسته پیشرفت تحصیلی و مسئولیت پذیری از یکی از گرو ه های کنترل ویکی از گروه های آزمایش گرفته شد. دو گروه آزمایش تحت تأثیر متغیر مستقل الگو و دو گروه کنترل به شیوه سنتی مورد آموزش قرار گرفتند. در پایان از هر چهارگروه پس آزمون دو متغیر وابسته گرفته شد. اندازه ی اثر از طریق تحلیل میانگین و واریانس دو طرفهو نیز تحلیل کوواریانسبررسی گردید. اندازه اثر برای پیشرفت تحصیلی 08/1 و برای مسئولیت پذیری 86/0 به دست آمد. اندازه ی اثر بیش از 8/0 نشانگر اندازه ی اثر بسیار بالا و معنادار به لحاظ آماری است. یعنی استفاده از الگوی مدیریت آموزش مذکور به سبک رهبری تحولی در درس زیستشناسی سال اول دبیرستان موجب تفاوت بارز در پیشرفت درسی و مسئولیت پذیری دانش آموزان گروه آزمایش گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصباح، زهرا، و بهرنگی، محمدرضا. (1398). تأثیر کاربست الگوی مدیریت آموزش به سبک رهبری تحولی دبیران زیست شناسی بر مسئولیت پذیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زیست شناسی. پژوهش در آموزش زیست شناسی، 1(2 )، 35-56. SID. https://sid.ir/paper/269418/fa

    Vancouver: کپی

    مصباح زهرا، بهرنگی محمدرضا. تأثیر کاربست الگوی مدیریت آموزش به سبک رهبری تحولی دبیران زیست شناسی بر مسئولیت پذیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زیست شناسی. پژوهش در آموزش زیست شناسی[Internet]. 1398؛1(2 ):35-56. Available from: https://sid.ir/paper/269418/fa

    IEEE: کپی

    زهرا مصباح، و محمدرضا بهرنگی، “تأثیر کاربست الگوی مدیریت آموزش به سبک رهبری تحولی دبیران زیست شناسی بر مسئولیت پذیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زیست شناسی،” پژوهش در آموزش زیست شناسی، vol. 1، no. 2 ، pp. 35–56، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269418/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا