Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,799
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,742
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مدیران در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران: آزمون اثر سبک رهبری تحولی

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 126

چکیده

 این پژوهش به منظور ارائه الگویی ساختاری از اثر سبک رهبری تحولی مدیران بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با میانجی گری عدالت رویه ای, اعتماد به مدیر, رضایت شغلی درونی, تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان اجرا شد. بدین منظور, از مدارس ابتدایی پسرانه دولتی در 10 منطقه شهر تهران, نمونه ای متشکل از 449 معلم پایه پنجم و 166 مدیر انتخاب شد. مدیران به پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی و معلمان به پرسشنامه های دیگر پاسخ دادند. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس معدل کتبی دروس ریاضی و علوم آن ها در امتحانات نهایی اندازه گیری شد. تحلیل عاملی تاییدی الگوی اندازه گیری متغیرهای نهفته را تایید کرد. سپس اثر سبک رهبری تحولی و متغیرهای میانجی گر بر پیشرفت تحصیلی, در قالب الگوی مفروض و پنج الگوی بدیل و همچنین شاخص های نیکویی برازش تحلیل شد. نتایج نشان داد که الگوی مفروض و سه الگوی بدیل برازش خوبی با داده ها ندارند. پس از ارائه الگوی نهایی, تمام تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم و کل بر آن معنادار بود. این الگو برازش خوبی با داده ها نشان داد و 0.32 از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کرد. در مجموع, نتایج پژوهش اثر غیرمستقیم و معنادار سبک رهبری تحولی را بر پیشرفت تحصیلی و نیز اهمیت توجه به نقش متغیرهای میانجی گر را نشان می دهد. در پایان درباره نتایج سبک رهبری تحولی, کاربرد آن برای مدیران و نیز پژوهش های آتی بحث شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زین آبادی، حسن رضا، بهرنگی، محمدرضا، نوه ابراهیم، عبدالرحیم، و فرزاد، ولی اله. (1389). نقش مدیران در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران: آزمون اثر سبک رهبری تحولی. نوآوری های آموزشی، 9(34)، 89-126. SID. https://sid.ir/paper/75513/fa

    Vancouver: کپی

    زین آبادی حسن رضا، بهرنگی محمدرضا، نوه ابراهیم عبدالرحیم، فرزاد ولی اله. نقش مدیران در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران: آزمون اثر سبک رهبری تحولی. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1389؛9(34):89-126. Available from: https://sid.ir/paper/75513/fa

    IEEE: کپی

    حسن رضا زین آبادی، محمدرضا بهرنگی، عبدالرحیم نوه ابراهیم، و ولی اله فرزاد، “نقش مدیران در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران: آزمون اثر سبک رهبری تحولی،” نوآوری های آموزشی، vol. 9، no. 34، pp. 89–126، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75513/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا