مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

971
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استخراج ابعاد معلمان اثربخش به منظور ارائه چهارچوب مفهومی آموزش و تربیت معلم اثربخش و اعتباربخشی آن

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف اساسی پژوهش حاضر استخراج ابعاد معلمان اثربخش به منظور ارائه چهارچوب مفهومی آموزش و تربیت معلم اثربخش است. بدین منظور, تلفیقی از روش های تحلیل محتوای اسنادی, تحلیلی-توصیفی و کیفی استفاده شد. در بخش نخست, جامعه آماری شامل کلیه متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی در دسترس, مراجع مرتبط و اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش کشور جمهوری اسلامی ایران است که به صورت هدفمند 40 سند (29 مطالعه ی خارجی, 4 مطالعه ی داخلی و 7 سند بالادستی) انتخاب و مطالعه شدند. در این بخش, ابزار گردآوری داده ها چک لیست بوده است که روایی صوری, محتوایی آن مورد تأیید 3 نفر از متخصصان دانشگاهی قرار گرفت و با روش آزمون مجدد, پایایی آن 91/ به دست آمد. در این باره, 138 ویژگی برای معلمان اثربخش استخراج و در 37 مشخصه تلخیص شدند. 37 مشخصه نیز با توجه به قرابت ماهیتی در 5 بعد صلاحیت های حرفه ای (با 3 مشخصه), ویژگی های شخصیتی (با 9 مشخصه), مدیریت کلاس درس (با 5 مشخصه), مهارت های تدریس (با 10 مشخصه) و نظارت و ارزشیابی (با 10 مشخصه) دسته بندی شدند. در بخش دوم, به استناد نتایج به دست آمده و مبانی نظری مرتبط, چهارچوب مفهومی ارائه شد. در بخش سوم نیز جامعه ی آماری شامل استادان رشته علوم تربیتی با گرایش برنامه ریزی درسی دانشگاه های دولتی شهر تهران بوده است (31=N) که10 نفر به صورت هدفمند انتخاب و با مصاحبه نیمه ساختاریافته چهارچوب مفهومی اعتباربخشی شد. با معیارهای چهارگانه لینکلن و گوبا (اعتمادپذیری, انتقال پذیری, اتکاپذیری و تأییدپذیری) قابلیت اعتماد پژوهش لحاظ شد. بررسی نظرهای متخصصان مبین معتبر بودن چهارچوب مفهومی پیشنهادی بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رزی، جمال، امام جمعه، سیدمحمدرضا، و احمدی، غلامعلی. (1396). استخراج ابعاد معلمان اثربخش به‌منظور ارائه چهارچوب مفهومی آموزش و تربیت‌معلم اثربخش و اعتباربخشی آن. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، 1(1 )، 13-46. SID. https://sid.ir/paper/269462/fa

    Vancouver: کپی

    رزی جمال، امام جمعه سیدمحمدرضا، احمدی غلامعلی. استخراج ابعاد معلمان اثربخش به‌منظور ارائه چهارچوب مفهومی آموزش و تربیت‌معلم اثربخش و اعتباربخشی آن. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)[Internet]. 1396؛1(1 ):13-46. Available from: https://sid.ir/paper/269462/fa

    IEEE: کپی

    جمال رزی، سیدمحمدرضا امام جمعه، و غلامعلی احمدی، “استخراج ابعاد معلمان اثربخش به‌منظور ارائه چهارچوب مفهومی آموزش و تربیت‌معلم اثربخش و اعتباربخشی آن،” مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، vol. 1، no. 1 ، pp. 13–46، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269462/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button