مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,265
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,299
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدلی برای معلم اثربخش و بررسی تناسب آن با استلزامات اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 14

چکیده

 هدف این پژوهش, شناسایی ابعاد و مولفه های معلم اثربخش در مطالعات قبلی, ارائه مدلی جامع بر اساس آن و همچنین بررسی وجوه اشتراکی و افتراقی مدل به دست آمده با اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران است. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل اسنادی است که با استفاده از روش استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهوم پردازی مجدد شکل گرفته است. جامعه آماری پژوهش, شامل کلیه متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی در دسترس, مراجع مرتبط و اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش کشور جمهوری اسلامی ایران است و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 40 سند که به صورت خاص به حوزه معلم اثربخش, بررسی ابعاد, ویژگی ها و مولفه های معلم اثربخش پرداخته بودند, انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها چک لیست بوده که روایی صوری, محتوایی آن مورد تائید 3 نفر از متخصصان دانشگاهی قرار گرفت و با روش آزمون مجدد, پایایی آن 91/ به دست آمد. عمده ترین یافته ها مبین شناسایی 6 بعد صلاحیت های حرفه ای (با 3 مولفه), ویژگی های شخصیتی (با 9 مولفه), مدیریت کلاس درس (با 5 مولفه), مهارت های تدریس (با 10 مولفه), نظارت و پایش (با 5 مولفه) و ارزشیابی (با 5 مولفه) است و بر این اساس, مدل معلم اثربخش طراحی گردید. در مقایسه مدل به دست آمده با اسناد بالادستی, 2 مولفه در بعد ویژگی های شخصیتی, 2 مولفه در بعد مدیریت کلاس درس, 2 مولفه در بعد مهارت های تدریس, 3 مولفه در بعد ارزشیابی, 1 مولفه در بعد صلاحیت ها, 4 مولفه در بعد نظارت و پایش مشترک بوده, همچنین 5 مولفه مربوط به صلاحیت ها, ابعاد درس پژوهی با 2 مولفه و ساحت های تربیتی با 2 مولفه از جمله وجوه افتراقی بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رزی، جمال، امام جمعه، محمدرضا، و احمدی، غلامعلی. (1396). ارائه مدلی برای معلم اثربخش و بررسی تناسب آن با استلزامات اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 14(28 (پیاپی 55) )، 1-14. SID. https://sid.ir/paper/127197/fa

    Vancouver: کپی

    رزی جمال، امام جمعه محمدرضا، احمدی غلامعلی. ارائه مدلی برای معلم اثربخش و بررسی تناسب آن با استلزامات اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1396؛14(28 (پیاپی 55) ):1-14. Available from: https://sid.ir/paper/127197/fa

    IEEE: کپی

    جمال رزی، محمدرضا امام جمعه، و غلامعلی احمدی، “ارائه مدلی برای معلم اثربخش و بررسی تناسب آن با استلزامات اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 14، no. 28 (پیاپی 55) ، pp. 1–14، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127197/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا