مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

935
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

746
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی بلوغ نحوی نوشتاری در دانش آموزان دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 305 | صفحه پایان 323

چکیده

 تفاوت در رشد زبانی افراد صرفا به روش کاربرد لغات, تعداد کلمات استفاده شده و بطور کلی واژه پردازی افراد محدود نیست. یکی از زمینه هایی که تفاوتهای رشدی زبان را با آشکاری بیشتر نشان می دهد نحو گفتاری یا نوشتاری افراد است. پژوهشهای مربوط به بلوغ نحوی, جستجو در این قلمرو را کانون تمرکز خود قرار داده است.به منظور مطالعه بلوغ نحوی نوشتاری دانش آموزان دوره ابتدایی, داستانهای نوشته شده توسط 184 دانش آموز پایه اول تا پنجم از دو مدرسه ابتدای (شامل 93 دختر و 91 پسر) با استفاده از روش واحدهای پایانی هانت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری این پژوهش حاکی است که بین گروه های سنی مختلف از لحاظ بلوغ نحوی نوشتاری تفاوت معنی داری وجود دارد و روند تفاوتها با افزایش سن هماهنگی و همسویی دارد به گونه ای که بین سن آزمودنیها و میانگین بلوغ نحوی نوشتاری همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد. هم چنین روند تفاوتهای مشاهده شده در میانگین واحدهای پایانی هانت در این پژوهش, تابعی از سطح کلاسی آزمودنیهاست. از لحاظ طول متن, نوشته های دختران در مقایسه با پسران طولانی تر است؛ اما از نظر تعداد واحدهای پایانی بین دو گروه جنسیتی تفاوت معنی دار مشاهده نشد. یافته های این پژوهش در پرتو نتایج پژوهشهای سایر پژوهشگران به بحث گذاشته شده است و تصویری هماهنگ از یافته های کلی به دست می دهد که اشارت به کارایی و بسندگی روش هانت برای اندازه گیری بلوغ نحوی نوشتاری کودکان فارسی زبان دارد. هم چنین به موانع و محدودیتهای پژوهشی از یک سو و زمینه های پژوهشهای اضافی در این قلمرو از سوی دیگر, پرداخته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسفی، فریده، و حسین چاری، مسعود. (1387). بررسی بلوغ نحوی نوشتاری در دانش آموزان دوره ابتدایی. نثر پژوهی ادب فارسی (ادب و زبان)، -(24 (پیاپی 21))، 305-323. SID. https://sid.ir/paper/27047/fa

    Vancouver: کپی

    یوسفی فریده، حسین چاری مسعود. بررسی بلوغ نحوی نوشتاری در دانش آموزان دوره ابتدایی. نثر پژوهی ادب فارسی (ادب و زبان)[Internet]. 1387؛-(24 (پیاپی 21)):305-323. Available from: https://sid.ir/paper/27047/fa

    IEEE: کپی

    فریده یوسفی، و مسعود حسین چاری، “بررسی بلوغ نحوی نوشتاری در دانش آموزان دوره ابتدایی،” نثر پژوهی ادب فارسی (ادب و زبان)، vol. -، no. 24 (پیاپی 21)، pp. 305–323، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/27047/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا