مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

690
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه رخداد مرگ سوانح ترافیکی در محورهای درون و برون شهری با تکیه بر عوامل محیطی

صفحات

 صفحه شروع 339 | صفحه پایان 345

چکیده

 مقدمه: عوامل محیطی یکی از عوامل خطر مهم در سوانح ترافیکی می باشند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین سوانح ترافیکی و عوامل محیطی در محورهای درون و برون شهری انجام شد.روش کار: بر اساس داده های موجود, 861074 نفر با پیامد فوتی و غیر فوتی وارد مطالعه شدند. عوامل محیطی مورد بررسی عبارت بودند از: نقص جاده, وضعیت روشنایی, سطح جاده, وضعیت هوا, نوع منطقه و مکان هندسی که این اطلاعات از موارد ثبت شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی کشور استخراج و مورداستفاده قرار گرفتند. یافته ها در قالب آمار توصیفی ارایه و تحلیل آن ها با آزمون رگرسیون لجستیک صورت گرفت.یافته ها: میانگین سنی و انحراف معیار جامعه مورد بررسی 10.61±34.02 بود. 91% مرد و 1/7% زن بودند و جنسیت 1.9% ثبت نشده بود. مهم ترین متغیرهای اثرگذار بر کشندگی سوانح ترافیکی در محورهای درون شهری لغزندگی سطح جاده (OR=56.84), رانندگی در طلوع آفتاب ((OR=5.30, جاده یخبندان و برفی (OR=1.82), منطقه کوهستانی (OR=4.60), هوای طوفانی و غبارآلود (OR=1.79) و مکان مستقیم/سر بالایی/سرپایینی (OR=1.26) بود. همچنین اثرگذارترین متغیرها در محورهای برون شهری اختلاف بین سطح آسفالت و شانه راه ((OR=2.91, رانندگی در طلوع آفتاب (OR=2.12), جاده خیس (OR=1.42), منطقه کوهستانی (OR=1.32), هوای مه آلود (OR=2.10) و مکان مستقیم/سر بالایی/سرپایینی ( (OR=1.7بود.نتیجه گیری: تعامل فاکتورهای هندسه محل, شرایط آب و هوایی, وضعیت روشنایی, سطح جاده, و نوع منطقه خطر تصادفات را به شدت افزایش می دهند. بنابراین نیازمند توجه بیشتر سیاست گذاران و برنامه ریزان در امر سوانح ترافیکی می باشد که مداخلاتی را روی اثرگذارترین عوامل طراحی نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروی شادمانی، فاطمه، سوری، حمید، عینی، الهه، زایری، فرید، و مهماندار، محمدرضا. (1391). مقایسه رخداد مرگ سوانح ترافیکی در محورهای درون و برون شهری با تکیه بر عوامل محیطی. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، 15(4)، 339-345. SID. https://sid.ir/paper/29228/fa

    Vancouver: کپی

    خسروی شادمانی فاطمه، سوری حمید، عینی الهه، زایری فرید، مهماندار محمدرضا. مقایسه رخداد مرگ سوانح ترافیکی در محورهای درون و برون شهری با تکیه بر عوامل محیطی. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)[Internet]. 1391؛15(4):339-345. Available from: https://sid.ir/paper/29228/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه خسروی شادمانی، حمید سوری، الهه عینی، فرید زایری، و محمدرضا مهماندار، “مقایسه رخداد مرگ سوانح ترافیکی در محورهای درون و برون شهری با تکیه بر عوامل محیطی،” تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، vol. 15، no. 4، pp. 339–345، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/29228/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button