مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,077
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

538
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل مرتبط با کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در بیماران بستری تحت عمل جراحی، یک مطالعه تحقیقی در بیمارستان های شهر کاشان در سال 1386

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 41

چکیده

 مقدمه: رضایت آگاهانه پایه و اساس اخلاق پزشکی است. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در بیماران تحت عمل جراحی در بیمارستان های آموزشی کاشان انجام گردید.روش کـار: در این پژوهش مقطعی 300 بیمار (رضایت دهنده) بخش جراحی بیمارستان های آموزشی کاشان در سال 1386 به صورت تصادفی ساده با توجه به برنامه زمانی پذیرش وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق مصاحبه با بیماران بعد از پذیرش و قبل از جراحی با استقاده از پرسشنامه, جمع آوری و با آمار توصیفی و تحلیلی, تحلیل شد.یافته ها: وضعیت ارایه اطلاعات, قابل درک بودن فرم رضایت نامه, داوطلبانه بودن و رابطه پزشک با بیمار به ترتیب در حد متوسط, ضعیف, ضعیف و عالی بود. در محور ارایه اطلاعات, ضعیف ترین وضعیت مربوط به بیمارستان عمومی و جراحی های عمومی بود (p<0.001) کسانی که از بروشور استفاده کرده بودند فرم را بیشتر درک می نمودند. 7/88% اظهار کردند که پزشک یا جراح می بایست عوارض شدید (حتی مرگ) را توضیح دهد. 7/56% از کسانی که معتقد به بیان عوارض بودند, عنوان نمودند که عوارض به آنها گفته نشده است. همچنین ارایه اطلاعات بیشتر با کاهش نگرانی همراه بود (p<0.05).نتیجه گیری: وضعیت اخذ رضایت نامه مناسب نیست و بیماران مایل به دریافت اطلاعات بیشتر (حتی عوارض شدید) هستند. معرفی سایر منابع اطلاعاتی (از جمله ارایه بروشور) بر سه محور داوطلبانه دانستن اخذ رضایت نامه, درک فرم رضایت نامه و ارتباط بین بیمار و پزشک تاثیر مثبتی دارد و می تواند به عنوان یک راه کار مناسب مد نظر قرار گیرد. نهایتا به نظر می رسد ارایه اطلاعات کامل و متعادل ضمن این که موجب افزایش آگاهی بیماران می شود, تاثیر سوء بر نگرانی بیمار نمی گذارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخ طاهری، عباس، و فرزندی پور، مهرداد. (1388). عوامل مرتبط با کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در بیماران بستری تحت عمل جراحی, یک مطالعه تحقیقی در بیمارستان های شهر کاشان در سال 1386. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، 12(4)، 33-41. SID. https://sid.ir/paper/29390/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ طاهری عباس، فرزندی پور مهرداد. عوامل مرتبط با کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در بیماران بستری تحت عمل جراحی, یک مطالعه تحقیقی در بیمارستان های شهر کاشان در سال 1386. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)[Internet]. 1388؛12(4):33-41. Available from: https://sid.ir/paper/29390/fa

    IEEE: کپی

    عباس شیخ طاهری، و مهرداد فرزندی پور، “عوامل مرتبط با کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در بیماران بستری تحت عمل جراحی, یک مطالعه تحقیقی در بیمارستان های شهر کاشان در سال 1386،” تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، vol. 12، no. 4، pp. 33–41، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/29390/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button