مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر رضایت آگاهانه در میزان شکایت های بیماران تحت عمل جراحی ستون فقرات

صفحات

 صفحه شروع 286 | صفحه پایان 290

چکیده

 سابقه و هدف: کسب رضایت از بیمار برای انجام مداخله های پزشکی غیر اورژانس الزامی قانونی است. مداخله هایی که برای بهبود کیفیت رضایت آگاهانه انجام می شود, هم برای بیماران و هم کادر پزشکی تاثیرگذار است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیرمداخله ای ارتقای کیفیت رضایت آگاهانه به صورت دریافت رضایت آگاهانه با اجزای کامل و دریافت برایت آگاهانه همزمان درمیزان شکایت ها از پزشک پس از انجام جراحی های غیر اورژانس ستون فقرات کمری در بیمارستان شهدای تجریش است. مواد و روش ها: در این مطالعه که به روش آزمایشی کنترل شده انجام شد. هزار نفر ازبیماران مراجعه کننده به بخش جراحی اعصاب بیمارستان تجریش برای عمل غیر اورژانس هرنی دیسک مهره های کمری(در دوسال, سال های1396-1395)که معیارهای ورودی را دارا بودند, انتخاب شدند و سپس به وسیله نمونه گیری تصادفی سیستماتیک به دو گروه تقسیم شدند و از یک گروه رضایت آگاهانه با اطلاعات ناکافی به صورت توضیح شفاهی وفرم مکتوب دریافت شد و در گروه دوم رضایت آگاهانه استاندارد با همان روش به همراه برایت آگاهانه همزمان دریافت شد و بیماران به مدت دوسال از نظرمیزان شکایت از کادر درمان پیگیری شدند. با در نظر گرفتن معیارهای مورد مطالعه مربوط پس ازمحاسبه حداقل حجم نمونه با استفاده از فرمول کوهن و نیز بهره گیری از فرم جمع آوری اطلاعات محقق ساخته نسبت به جمع آوری نمونه ها در دو گروه اقدام و سپس با استفاده از تست آماری Exactly Fisher و کای دو و همچنین نرم افزار کامپیوتری 21 Spss نسبت به تجزیه و تحلیل داده ها اقدام شد. یافته ها: تفاوت معناداری بین جنس و سن بیماران و نیز میزان شکایت نبود (012. 0>Pvalue) و همچنین تفاوت معناداری بین محل عمل جراحی با شکایت بیماران وجود نداشت (Pvalue<0. 1). از طرفی میزان شکایت از پزشکان در گروه اول 8درصد و در گروه دوم یک درصد بود که تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود داشت (Pvalue<0. 003). نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد باید علاوه بر اجازه درمان, برایت آگاهانه کتبی نیز برای عوارض ذات درمان و بیماری از بیمار گرفته شود تا با افزایش آگاهی ومیزان رضایتمندی بیماران از میزان شکایت های مربوط به کادر درمانی کاسته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نجاری، فارس، ثابت دیوشلی، بهارک، و نجاری، درسا. (1399). بررسی تاثیر رضایت آگاهانه در میزان شکایت های بیماران تحت عمل جراحی ستون فقرات. پژوهش در پزشکی، 44(1 )، 286-290. SID. https://sid.ir/paper/404588/fa

Vancouver: کپی

نجاری فارس، ثابت دیوشلی بهارک، نجاری درسا. بررسی تاثیر رضایت آگاهانه در میزان شکایت های بیماران تحت عمل جراحی ستون فقرات. پژوهش در پزشکی[Internet]. 1399؛44(1 ):286-290. Available from: https://sid.ir/paper/404588/fa

IEEE: کپی

فارس نجاری، بهارک ثابت دیوشلی، و درسا نجاری، “بررسی تاثیر رضایت آگاهانه در میزان شکایت های بیماران تحت عمل جراحی ستون فقرات،” پژوهش در پزشکی، vol. 44، no. 1 ، pp. 286–290، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404588/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button