مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,639
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

894
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی جیمز براون بر دانش و نگرش بیماران دیابتی نوع دو

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 54

چکیده

 مقدمه: تحقیق ها نشان می دهد تغذیه خوب, احتمال ابتلای افراد را به تعدادی از بیماری های مزمن شامل بیماری قلبی, ضربه مغزی, بعضی سرطان ها, دیابت و استئوپروزیس کاهش می دهد [1] رژیم غذایی و عادات تغذیه ای یکی از عوامل موثر بر سبک زندگی بیماران دیابتی نوع دو است [2-4].روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که به منظور بررسی اثر برنامه طراحی شده آموزشی بر دانش و نگرش بیماران دیابتی نوع دو انجام شده است. بدین منظور 82 بیمار دیابتی نوع دو 60-30 ساله عضو انجمن دیابت ایران, از طریق نمونه گیری غیر تصادفی آسان یا در دسترس انتخاب گردیدند و به صورت داوطلبانه در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند.ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه سنجش دانش و نگرش بیماران دیابتی نوع دو بود. برنامه آموزشی با استفاده از الگوی طراحی منظم آموزشی جیمز براون طراحی و برای گروه آزمون اجرا گردید. داده ها در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از مداخله در دو گروه شاهد و آزمون جمع آوری شدند.یافته ها: تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این بررسی, بیانگر تفاوت معنادار آماری بعد از مداخله بین دو گروه از نظر متغیرهای دانش و نگرش است. برنامه آموزشی ارایه شده به گروه آزمون موجب افزایش معنادار دانش (p=0.000) و نگرش (p=0.01) نمونه های پژوهش پس از مداخله شده.است.بحث: نتایج این مطالعه تاثیر الگوی طراحی منظم آموزشی جیمز براون را بر ارتقا, دانش و نگرش بیماران دیابتی نوع 2 اثبات نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غضنفری، زینب، غفرانی پور، فضل اله، رجب، اسداله، و احمدی، فضل اله. (1385). بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی جیمز براون بر دانش و نگرش بیماران دیابتی نوع دو. دانشور پزشکی، 14(65)، 45-54. SID. https://sid.ir/paper/30470/fa

    Vancouver: کپی

    غضنفری زینب، غفرانی پور فضل اله، رجب اسداله، احمدی فضل اله. بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی جیمز براون بر دانش و نگرش بیماران دیابتی نوع دو. دانشور پزشکی[Internet]. 1385؛14(65):45-54. Available from: https://sid.ir/paper/30470/fa

    IEEE: کپی

    زینب غضنفری، فضل اله غفرانی پور، اسداله رجب، و فضل اله احمدی، “بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی جیمز براون بر دانش و نگرش بیماران دیابتی نوع دو،” دانشور پزشکی، vol. 14، no. 65، pp. 45–54، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/30470/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button