مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

738
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

581
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر دو روش آموزش مستقیم بر مهارت و رفتار مادران در زمینه انجام خودآزمایی پستان

صفحات

 صفحه شروع 94 | صفحه پایان 97

چکیده

خود آزمایی پستان یک روش مطمئن در تشخیص زودرس سرطان پستان است و بایستی به عنوان یک عادت و رفتار در میان زنان مورد توجه قرار گیرد. این بررسی به منظور مقایسه تاثیر دو روش آموزشی بر مهارت و رفتار مادران شهرستان بوشهر انجام گرفته که در طی آن با استفاده از نمونه گیری تصادفی, تعداد 40 نفر از مادران دختران یک مرکز پیش دانشگاهی شهر بوشهر به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند. پس از انجام آزمون اولیه, گروه اول توسط دختران آموزش دیده خود و گروه دوم, توسط مربی, تحت تعلیم خودآزمایی پستان (BSE) قرار گرفتند. سپس مهارت کسب شده در ارتباط با نحوه انجام BSE توسط چک لیست بررسی شد و پس از سه ماه پیگیری رفتار دو گروه توسط پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین نمره گروه اول (آموزش توسط دختران 67.85±13.8) با گروه دوم (آموزش به مادران؛ 52.14 ± 22.4) در زمینه کسب مهارت اختلاف داشت (p<0.05). همچنین, مادران گروه اول, معاینه را در طی سه ماه پیگیری, بصورت مداوم تر و منظم تر از مادران گروه دوم انجام داده بودند (p<0.01). بنابراین با استفاده از دانش آموزان دختر در آموزش BSE می توان به دو هدف عمده دست یافت: درگیری نیروی عمده موجود در مدارس در انتقال مطالب بهداشتی و افزایش انتقال و تداوم انجام خود آزمائی پستان در میان مادران.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فرخی فر، مریم، و غفاریان شیرازی، حمیدرضا. (1379). مقایسه تاثیر دو روش آموزش مستقیم بر مهارت و رفتار مادران در زمینه انجام خودآزمایی پستان. طب جنوب، 3(2)، 94-97. SID. https://sid.ir/paper/34052/fa

    Vancouver: کپی

    فرخی فر مریم، غفاریان شیرازی حمیدرضا. مقایسه تاثیر دو روش آموزش مستقیم بر مهارت و رفتار مادران در زمینه انجام خودآزمایی پستان. طب جنوب[Internet]. 1379؛3(2):94-97. Available from: https://sid.ir/paper/34052/fa

    IEEE: کپی

    مریم فرخی فر، و حمیدرضا غفاریان شیرازی، “مقایسه تاثیر دو روش آموزش مستقیم بر مهارت و رفتار مادران در زمینه انجام خودآزمایی پستان،” طب جنوب، vol. 3، no. 2، pp. 94–97، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/34052/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button