مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,082
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کیفی و کمی سوالات آزمون ارتقاء دستیاری سال های 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکی قزوین

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 32

چکیده

 سابقه و هدف: طراحی دقیق سوالات آزمون ارتقا مبتنی با اصول استاندارد از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این مطالعه ارزیابی کیفی و کمی سوالات آزمون ارتقاء دستیاری سال های 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکی قزوین و بررسی ارتباط بین سطوح تاکسونومی با شاخص های کمی سوالات آزمون ارتقا دستیاری است.روش کار: کلیه سوالات آزمون ارتقا دستیاری در 7 رشته تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال های 91 و 92 مورد مطالعه قرار گرفت. تاکسونومی سوالات در سه سطح دانش, درک و کاربرد تعیین گردید. قدرت افتراق در چهار گروه خوب, متوسط, ضعیف و منفی بررسی شد. درجه دشواری در 5 سطح ساده, متوسط, دشوار, خیلی دشوار و فوق العاده دشوار تقسیم بندی گردید. اطلاعات وارد نرم افزار SPSS v.19 شد.جهت بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون کای زوجی و ANOVA استفاده شد.یافته ها: از مجموع 2100 سوال, 38درصد تاکسونومی یادآوری, 24.1 درصد در سطح درک و 37.9 درصد در سطح کاربرد بود. قدرت افتراق 24.9 درصد سوالات منفی, 34.1 درصد ضعیف, 22.5 درصد متوسط و 18.5 درصد خوب بود. ازنظر درجه دشواری, 22.1 درصد سوالات ساده, 22.6 درصد متوسط, 24.5 درصد دشوار, 17.5 درصد خیلی دشوار و 13.2 درصد فوق العاده دشوار بود. ارتباط معناداری بین تاکسونومی و قدرت افتراق بدست آمد, سوالات با تاکسونومی یادآوری قدرت افتراق کمتر و در سوالات با تاکسونومی درک و کاربرد قدرت افتراق بالاتر بود (p<0.001)نتیجه گیری: افزایش سطح تاکسونومی سوالات می تواند باعث بهبود قدرت افتراق سوالات آزمون گردد. با توجه به این که سوالات طراحی شده با تاکسونومی دو و سه کمتر از حد استاندارد بود(سطح استاندارد در آزمون های, post graduate 80 درصد می باشد) پیشنهاد می گردد اساتید در آزمون ارتقا, تعداد سوالات بیشتری با تاکسونومی بالاتر طرح نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    درخشان، فریبا، احمدی، سلیمان، و علامی، عباس. (1394). ارزیابی کیفی و کمی سوالات آزمون ارتقاء دستیاری سال های 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکی قزوین. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 8(20)، 25-32. SID. https://sid.ir/paper/356381/fa

    Vancouver: کپی

    درخشان فریبا، احمدی سلیمان، علامی عباس. ارزیابی کیفی و کمی سوالات آزمون ارتقاء دستیاری سال های 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکی قزوین. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1394؛8(20):25-32. Available from: https://sid.ir/paper/356381/fa

    IEEE: کپی

    فریبا درخشان، سلیمان احمدی، و عباس علامی، “ارزیابی کیفی و کمی سوالات آزمون ارتقاء دستیاری سال های 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکی قزوین،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 8، no. 20، pp. 25–32، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356381/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button