مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,841
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

786
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوع اختلالات شنوایی در بین کودکان سنین 6-3 سال مهدکودک های شهر یزد

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 25

چکیده

 مقدمه: نقص شنوایی به معنای عملکرد غیرطبیعی یا کاهش عملکرد شنوایی به دلیل وجود نوعی اختلال شنوایی است. هدف هر برنامه غربالگری شنوایی در سنین پیش دبستانی و دبستانی, شناسایی دقیق آن دسته از کودکانی است که شنوایی آنها به علت وجود نوعی ضایعه انتقالی و یا حسی آسیب دیده است.روش بررسی: مطالعه توصیفی حاضر به صورت مقطعی از مهر تا بهمن ماه سال 1384 روی 577 کودک (299 دختر و 278 پسر) انجام شد. این کودکان به صورت تصادفی از بین کودکان مهدکودکهای شهرستان یزد انتخاب شدند. پس از تکمیل برگه آگاهی از وجود کم شنوایی توسط والدین و مربیان, معاینه اتوسکپی, غربالگری تون, خالص و آزمون ایمیتانس صورت می گرفت.نتایج: در این بررسی %12.6 اختلال مجرای گوش خارجی, %34.2 اختلال پرده گوش, %35.9 تمپانوگرام غیرطبیعی, %13.4 کم شنوایی مشاهده شد. کم شنوایی در %11.5 موارد از نوع انتقالی, %1.5  از نوع حسی – عصبی و در %0.5 از نوع آمیخته بود. در %13.4 کودکان مورد بررسی (%8.15 دختران و %5.25 پسران) کم شنوایی از حد خفیف تا عمیق مشاهده شد %34.2 کودکان نیازمند اقدامات درمانی و %1.7 کودکان نیازمند خدمات توانبخشی بودند و میزان آگاهی والدین (%1.85) و مربیان (%1.9) از مشکل شنوایی در سطح پایینی قرار داشت.بحث و نتیجه گیری: با توجه به درصد بالای نیاز به اقدامات درمانی و اثرات سوء اختلالات شنوایی بر یادگیری کودکان در سنین پایین و همچنین اهمیت شناسایی و مداخله زود هنگام کم شنوایی در برنامه های توانبخشی شنوایی, آگاهی رسانی و آموزش به افراد جامعه به خصوص والدین و مربیان مهدکودک ها در باره اثرات سوء کم شنوایی و نحوه پیشگیری و شناسایی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برادران فر، محمدحسین، ملاصادقی رکن آبادی، ابوالفضل، و جعفری، زهرا. (1387). بررسی شیوع اختلالات شنوایی در بین کودکان سنین 6-3 سال مهدکودک های شهر یزد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 16(4 (ویژه نامه))، 20-25. SID. https://sid.ir/paper/35689/fa

    Vancouver: کپی

    برادران فر محمدحسین، ملاصادقی رکن آبادی ابوالفضل، جعفری زهرا. بررسی شیوع اختلالات شنوایی در بین کودکان سنین 6-3 سال مهدکودک های شهر یزد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1387؛16(4 (ویژه نامه)):20-25. Available from: https://sid.ir/paper/35689/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین برادران فر، ابوالفضل ملاصادقی رکن آبادی، و زهرا جعفری، “بررسی شیوع اختلالات شنوایی در بین کودکان سنین 6-3 سال مهدکودک های شهر یزد،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 16، no. 4 (ویژه نامه)، pp. 20–25، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/35689/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button