مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,130
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

762
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 206 | صفحه پایان 213

چکیده

 مقدمه: جامعه پرستاری یکی از مشاغلی است که به واسطه رویارویی مداوم با شرایط پر استرس, از درجات ابتلا به مشکلات جسمی و روانی بیشتری برخوردار هستند. اختلالات سایکوفیزیولوژیکال آن دسته از اختلالات جسمانی را شامل میشود که دارای منشأ روانی است؛ بنابراین با کنترل هیجانات ناخوشایند و استرس ها می توان این عوارض را بهبود بخشید.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش خودکنترلی بر اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران انجام گرفته است.مواد و روش ها: روش پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل شهر تهران در سال 1393 است که نمونه مورد پژوهش, شامل 68 نفر, از پرستاران یک بیمارستان منتخب است که به روش نمونه گیری در دسترس برآورد شدهاند. از این تعداد, 30 نفر از افرادی که در پرسشنامه سلامت عمومی نمره بیشتر از 23 (نقطه برش) را کسب کردند, در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده, پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن و به منظور جمع آوری اطلاعات مربوط به اختلالات سایکوفیزیولوژیکال, پرسشنامه سلامت عمومی بود. آموزش خود کنترلی در قالب 7 جلسه 60 دقیقه ای, هر 15 روز یک بار به گروه آزمایش ارائه شد. یافته های پژوهش نیز با روش های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل کواریانس از طریق نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل کواریانس, بیانگر تاثیر آموزش خودکنترلی بر بهبود اختلالات سایکوفیزیولوژیکال بود (P<0.0001). به طوری که علائم اختلال, بین گروه آزمایش و کنترل دارای تفاوت معناداری بود.بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه پرستاران در مواجهه مداوم با شرایط پر استرس هستند, آموزش مهارت های خودکنترلی هیجانی برای این گروه شغلی, حائز اهمیت است. از این رو آموزش خودکنترلی به عنوان یکی از مهارت های کاربردی به منظور بهبود علائم اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران, پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی مقدم، حسین، و واحدی، سیدحامد. (1394). بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران شهر تهران. علوم مراقبتی نظامی، 2(4 (مسلسل 6))، 206-213. SID. https://sid.ir/paper/356895/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی مقدم حسین، واحدی سیدحامد. بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران شهر تهران. علوم مراقبتی نظامی[Internet]. 1394؛2(4 (مسلسل 6)):206-213. Available from: https://sid.ir/paper/356895/fa

    IEEE: کپی

    حسین ابراهیمی مقدم، و سیدحامد واحدی، “بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران شهر تهران،” علوم مراقبتی نظامی، vol. 2، no. 4 (مسلسل 6)، pp. 206–213، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356895/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button