Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4 (مسلسل 6)
  • صفحات: 

    229-237
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1833
  • دانلود: 

    685
چکیده: 

مقدمه: دانش آموزان به علت اینکه آینده سازان جامعه هستند و از منابع انسانی هر جامعه محسوب می شوند و همچنین نقش ویژه ای در انتقال مفاهیم بهداشتی، حفظ و ارتقای بهداشت دارند، از اهمیت خاصی برخوردارند.هدف: هدف از این مطالعه بررسی سواد بهداشتی و بهداشت دهان و دندان دانش آموزان ابتدایی شهر تهران می باشد.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی کلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم مدارس ابتدایی منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 92-91 به روش خوشه ای سیستماتیک انتخاب شدند و از نظر سواد بهداشتی (آگاهی، نگرش و عملکرد) وضعیت سلامت دهان و دندان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که بعد از تایید روایی و پایایی در اختیار نمونه ها قرار گرفت برای آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.یافته ها: میانگین امتیاز آگاهی 0.5413±14.53 که 20.8% آگاهی خوب، 54.2% آگاهی متوسطی داشتند. میانگین امتیاز نگرش 0.6409±18.76 که 14.3% نگرش مثبت و 36.7% نگرش متوسط داشتند. میانگین امتیاز عملکرد 0.4962±17.77 که 8.3% عملکرد خوب و 47.9% عملکرد متوسطی داشتند. ارتباط معنادار و معکوسی بین بعد خانوار با امتیاز آگاهی (P<0.001) و عملکرد (P<0.05) دانش آموزان گزارش شد همچنین میزان تحصیلات والدین اثر معنی دار و مستقیمی بر نگرش مثبت گروه هدف داشت.بحث و نتیجه گیری: آگاهی و نگرش متوسطی در میان دانش آموزان چهارم ابتدایی منطقه شرق تهران نسبت به بهداشت دهان و دندان دیده شده و با افزایش تحصیلات والدین میزان نگرش مثبت دانش آموزان افزایش مییافت. از آنجایی که دانش آموزان مهمترین منبع کسب اطلاعات خود را معلمین و مراقبین بهداشت ذکر کردند، به نظر می رسد با آموزش از این طریق به نتایج مثبتی بتوان دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1833

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 685 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4 (مسلسل 6)
  • صفحات: 

    206-213
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1122
  • دانلود: 

    651
چکیده: 

مقدمه: جامعه پرستاری یکی از مشاغلی است که به واسطه رویارویی مداوم با شرایط پر استرس، از درجات ابتلا به مشکلات جسمی و روانی بیشتری برخوردار هستند. اختلالات سایکوفیزیولوژیکال آن دسته از اختلالات جسمانی را شامل میشود که دارای منشأ روانی است؛ بنابراین با کنترل هیجانات ناخوشایند و استرس ها می توان این عوارض را بهبود بخشید.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش خودکنترلی بر اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران انجام گرفته است.مواد و روش ها: روش پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل شهر تهران در سال 1393 است که نمونه مورد پژوهش، شامل 68 نفر، از پرستاران یک بیمارستان منتخب است که به روش نمونه گیری در دسترس برآورد شدهاند. از این تعداد، 30 نفر از افرادی که در پرسشنامه سلامت عمومی نمره بیشتر از 23 (نقطه برش) را کسب کردند، در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن و به منظور جمع آوری اطلاعات مربوط به اختلالات سایکوفیزیولوژیکال، پرسشنامه سلامت عمومی بود. آموزش خود کنترلی در قالب 7 جلسه 60 دقیقه ای، هر 15 روز یک بار به گروه آزمایش ارائه شد. یافته های پژوهش نیز با روش های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل کواریانس از طریق نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل کواریانس، بیانگر تاثیر آموزش خودکنترلی بر بهبود اختلالات سایکوفیزیولوژیکال بود (P<0.0001). به طوری که علائم اختلال، بین گروه آزمایش و کنترل دارای تفاوت معناداری بود.بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه پرستاران در مواجهه مداوم با شرایط پر استرس هستند، آموزش مهارت های خودکنترلی هیجانی برای این گروه شغلی، حائز اهمیت است. از این رو آموزش خودکنترلی به عنوان یکی از مهارت های کاربردی به منظور بهبود علائم اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران، پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1122

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 651 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

MILITARY CARING SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4 (6)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    514
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Since students are the future builders and human resources of any community and have special roles in transferring the health concepts, maintaining and improving health are of utmost importance.Objectives: The aim of this study was to assess health literacy and oral health among primary students in Tehran, Iran. For this purpose, fourth-grade female students in all the elementary schools of district 14 in Tehran were assessed.Materials and Methods: In this cross-sectional study, all the students (50) in the academic year of 2012-2013 were assessed by systematic cluster sampling method in terms of health literacy (knowledge, attitude and practice) and oral health. The data collection tool was a self-made questionnaire, the validity and reliability of which was confirmed. The available samples were analyzed using SPSS software version 16.Results: Totally, 50 students took part in the study. The mean knowledge score was 14.53 ± 0.5413; 20.8% of them had good knowledge and 54.2% had moderate awareness. The mean score of attitude was 18.76 ± 0.6409; 14.3% of the participants had positive attitudes towards oral health and 36.7% had intermediate attitudes. There were significant correlations between family size and knowledge score (P < 0.001) as well as that with behavior (P < 0.05). The parents’ levels of education had significant effects on positive attitudes of the student.Discussion and Conclusion: The study results indicated a moderate knowledge and attitude of the students in terms of oral and dental hygiene. With more educated parents, positive attitude of students towards health care providers will increase, since the students’ main source of information was their health care teachers. It seems that positive results can be achieved through education.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 514

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4 (مسلسل 6)
  • صفحات: 

    214-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1621
  • دانلود: 

    810
چکیده: 

مقدمه: از آنجایی که بیماری های مزمن و ناراحتی های روانی در سراسر عمر اتفاق می افتند و یکی از این بیماری های پرتنش نارسایی کلیوی است، میتوان گفت که ایجاد و حفظ بهزیستی معنوی نقش حیاتی در سازگاری با فشارها دارد.هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سلامت معنوی و ابعاد دعا با عزت نفس در بیماران تحت درمان یا دیالیز استان ایلام در سال 1393 انجام گرفت.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، تعداد 139 نفر از بیماران مراجعه کننده به کلینیک های تخصصی و بیمارستان های سطح استان ایلام به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و 3 پرسشنامه سلامت معنوی پالوتزیان و الیسون، پرسشنامه دعای پولوما و پندلتون و مقیاس عزت نفس روزنبرگ را تکمیل نمودند. داده های پژوهش با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین تمام ابعاد سلامت معنوی با عزت نفس در بیماران کلیوی رابطه مثبت معناداری وجود دارد، همچنین بین تمام ابعاد دعا با عزت نفس رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بالاترین ضریب همبستگی مربوط به سلامت وجودی است که مهمترین متغیر پیشبین در این پژوهش میباشد. ضرایب تحلیل رگرسیون با روش ورود مکرر برای ترکیب خطی متغیرهای سلامت معنوی و ابعاد دعا با نمره عزت نفس در سطح P<0.001 معنی دار بود.بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش از وجود رابطه بین سلامت معنوی و ابعاد دعا با عزت نفس در بیماران کلیوی حمایت می کند. با توجه به نتایج این مطالعه، توجه به این مولفه ها برای ارتقای سلامت عمومی بیماران اهمیت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1621

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 810 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فارسی زهرا | آزرمی سمیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4 (مسلسل 6)
  • صفحات: 

    246-253
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    879
  • دانلود: 

    620
چکیده: 

مقدمه: با گذشت بیش از 25 سال از پایان جنگ عراق علیه ایران، هنوز مشکلات و چالش های بسیاری جهت مقابله با بحران در حوزه های مختلف از جمله حوزه های درمانی مراقبتی به قوت خود باقی است و آن طور که باید و شایسته است از تجارب ارزنده کارکنان مراقبت بهداشتی استفاده نشده است.هدف: هدف از تدوین این مقاله، مروری بر مطالعات انجام شده در خصوص تجارب کارکنان عرصه بهداشت و درمان در جنگهای مختلف با تمرکز بر جنگ عراق علیه ایران می باشد.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه مروری است که بر پایه جستجو در داده پایگاه های داخلی و بین المللی از جمله sid.ir، iranmedex،pubmed  و google scholar در سال های 1900 تا 2016 تدوین گردیده است.یافته ها: طی سالیان اخیر، مطالعات متعددی با رویکردهای کمی و کیفی در خصوص تجارب گروه های مختلف مراقبت بهداشتی از جمله پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و امدادگران در طول بحرانهایی مانند جنگ به انجام رسیده است که نتایج آنها میتواند در حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی، بالینی و مدیریتی مورد استفاده قرار گیرد که در این مقاله این مطالعات جمعبندی شده و به اختصار به آنها اشاره شده است.بحث و نتیجه گیری: انجام مطالعات متعدد جهت استفاده از تجارب کارکنان مراقبت بهداشتی در طول جنگ، در راستای تبدیل دانش پنهان این گروه به دانش آشکار و شناسایی مهمترین نقاط قوت و ضعف آنان در دفاع مقدس و استفاده از نتایج این پژوهش ها در مواجهه با بحران های احتمالی آتی از ضروریات انکار ناپذیر جامعه کنونی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 879

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 620 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4 (مسلسل 6)
  • صفحات: 

    221-228
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1535
  • دانلود: 

    801
چکیده: 

مقدمه: مصرف خودسرانه مکملهای لاغری افرایش یافته است. تبلیغات رسانه ها در این زمینه نقش مهمی دارند.هدف: هدف این مطالعه تعیین وضع سواد رسانه ای و نگرش درباره مصرف خودسرانه مکمل های لاغری در دانشجویان دختر خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی ایران است.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی 98 دانشجوی ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی ایران با روش تخصیص تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه محقق ساخته نگرش درباره مصرف خودسرانه قرص لاغری و سواد رسانهای و دو پرسشنامه استاندار ترس از تصویر بدن (BICI) و عزت نفس کوپر اسمیت (SEI) بود. داده ها از طریق پرسشنامه همراه با مصاحبه تکمیلی گردآوری و در نرم افزار spss نسخه 16 با استفاده از آزمون های توصیفی (تعداد، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آزمون های تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی اسپیرمن، کای دو و دقیق فیشر) تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نگرش و ابعاد سواد رسانهای (آگاهی، تفکر انتقادی و تجزیه تحلیل رسانهای) دانشجویان مورد بررسی متوسط بود. میان نمرات نگرش با آگاهی مدیریت رسانه ای، تفکر انتقادی و تجزیه تحلیل همبستگی مثبت به مقادیر r=0.99،  r=0.71وr=0.57  (در هر سه مورد p=0.0001) مشاهده شد. دانشجویان مقاطع بالاتر از نمره نگرش، عزت نفس، آگاهی مدیریت رسانه ای، تفکر انتقادی و تجزیه و تحلیل بیشتر و از نمره ترس از تصویر بدن کمتر، برخوردار بودند.بحث و نتیجه گیری: وضع نگرش، سواد رسانهای، ترس از تصویر بدن و عزت نفس در دانشجویان مورد بررسی متوسط است و انجام مداخلات ارتقایی در این زمینه پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1535

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 801 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلطانی نادیا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4 (مسلسل 6)
  • صفحات: 

    191-196
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1024
  • دانلود: 

    688
چکیده: 

مقدمه: یکی از مولفه های مهم در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان سلامت عمومی آنهاست. دانشجویان نیروی انسانی برگزیده و سازندگان فردای کشور هستند و سنجش وضعیت سلامت جسمی و روانی آنها و ارائه راهکارهایی در جهت ارتقاء و بهبود آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سلامت عمومی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شد. جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال دوم تحصیلی 94-1393 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 135 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده «پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ» (GHQ-28) بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و روش های توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون t استودنت مستقل استفاده شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره سلامت عمومی دانشجویان 13.33±18.73 بود. نتایج به دست آمده از آزمون t تک نمونهای حاکی از سلامت عمومی دانشجویان بود. با استفاده از آزمون t مستقل بین سلامت عمومی دختران و پسران تفاوتی مشاهده نشد (P>0.05). همچنین با استفاده از روش بازآزمایی، پایایی ابزار 0.89 برآورد شد.بحث و نتیجه گیری: به منظور حفظ و ارتقاء هر چه بیشتر سلامت عمومی دانشجویان، بر غربالگری های دوره ای جهت تشخیص و مداخلات به موقع تاکید می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1024

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 688 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4 (مسلسل 6)
  • صفحات: 

    238-245
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4916
  • دانلود: 

    5826
چکیده: 

مقدمه: خشم به رفتارهایی منجر میشود که خسارت فراوانی به بار می آورد. مدیریت خشم به فرد کمک می کند تا یاد بگیرد چه طور خونسرد باشد و احساس منفی قبل از شروع خشم را مهار کند.هدف: هدف این مطالعه تعیین وضع مهارت های کنترل خشم در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران است.مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی در سال تحصیلی 94-93 روی 166 دانشجو انجام شد. روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد مهارتهای کنترل خشم PACT بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و با آزمون های توصیفی (تعداد، درصد، میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی (کای دو، دقیق فیشر و ضریب همبستگی پیرسون) تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره کلی مهارتهای کنترل خشم در این دانشجویان متوسط بود. در حالی که مهارت شوخ طبعی در 62% آنها خوب بود ولی نمره سایر مهارت های کنترل خشم در این دانشجویان متوسط بود. همچنین میان مهارت کنترل خشم با محل سکونت دانشجویان (P=0.004) و معدل (P=0.014) آنها ارتباط معنادار مشاهده شد. بدین صورت که دانشجویان ساکن خوابگاه و دانشجویان با معدل پایینتر، مهارت کنترل خشم بهتری داشتند.بحث و نتیجه گیری: وضع مهارت های کنترل خشم در این دانشجویان مطلوب نبود و طراحی مداخلات ارتقایی در این زمینه ضروری است. با توجه به وجود همبستگی میان نمره ابعاد مهارت کنترل خشم، ارتقای هر یک از این مهارت ها می تواند بر ارتقای دیگری موثر باشد. برنامه ریزی آموزشی در زمینه هریک از این مهارت ها پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5826 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4 (مسلسل 6)
  • صفحات: 

    197-205
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1130
  • دانلود: 

    581
چکیده: 

مقدمه: همودیالیز اثرات منفی بر تمام جوانب زندگی بیمار می گذارد و هزینه های درمانی بالایی به دنبال دارد، افراد همودیالیزی مشکلات بیشمار جسمی و روانی و اجتماعی دارند، خستگی با وجود پیشرفت های موجود در زمینه درمان همچنان در صدر مشکلات جسمی این بیماران می باشد.هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان خستگی در بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام شد.موارد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی بوده که روی 105 بیمار همودیالیزی در بیمارستانهای منتخب تابعه آجا در سال 1394 انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه خستگی MF-20 و پرسشنامه اطلاعات فردی بود. داده ها در نرم افزار spss نسخه 21 با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل و آنوا مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بیشترین میزان بروز خستگی کل در گروه زنان ( p=0.53و 10.57±63.60)، گروه سنی 50-41 سال (p=0.24 و 12.05±66.60)، با تحصیلات دیپلم (p=0.05 و 11.09±65.26) در افراد بیکار (p=0.84 و 10.95±63.61) و افراد با سابقه مصرف سیگار (68.89±9.573 و p=0.001) مشاهده شد.بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه در اغلب موارد بررسی و کنترل خستگی در مقایسه با سایر علائم غیرذهنی مورد غفلت قرار می گیرد. لذا، آگاهی مراقبان بهداشتی از نحوه تعیین میزان خستگی، شیوع، عوامل خطر، عوارض و استراتژی های کاهنده خستگی و آموزش های لازمه جهت ارتقاء سطح سلامت و کیفیت مراقبت ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1130

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 581 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button