مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,106
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

739
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان تک و دو زبانه فارسی-کردی سوم دبستان

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 82

چکیده

 هدف: سرعت گفتار یکی از ویژگیها ی مهم روانی گفتار است و می تواند بر وضوح گفتار و ارتباط تاثیرگذار باشد. مداخله برای ایجاد سرعت طبیعی گفتار در اختلالات زبانی, اختلالات روانی, واج شناختی, دیزآرتری و آپراکسی یکی از وظایف آسیب شناسان گفتار و زبان است. لازمه درمان موثر آگاهی از سرعت گفتار طبیعی در زبان هدف است. بنابراین هدف این پژوهش تعیین و مقایسه سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان تک و دوزبانه سوم دبستان است. روش بررسی: 40 دانش آموز تک زبانه پایه سوم فارسی (22 پسر و 18 دختر) و 50 دانش آموز دو زبانه کردی-فارسی (40 پسر و 10 دختر), پس از لحاظ کردن معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. سپس نمونه گفتار آزاد, توصیفی و خواندن استخراج شد. سرعت گفتار و خواندن آنها برآورد شد؛ جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS16 و آزمون t مستقل استفاده شد یافته ها: میانگین سرعت گفتار آزاد, توصیفی و خواندن در دانش آموزان تک زبانه (2531%) 108/93, (21/75%) 103/41, (23%) 79/14 و در دانش آموزان دوزبانه به ترتیب برابر بود با (13/88%) 90/03, (19/20%) 89/91, (23/66%) 87/55 کلمه در دقیقه. میانگین سرعت خواندن در تک و دوزبانه ها به لحاظ آماری معنادار نبود اما تفاوت معناداری بین سرعت گفتار آزاد و توصیفی تک زبانه ها و دو زبانه ها وجود داشت. سرعت گفتار آزاد و توصیفی در تک زبانه ها بیشتر بود. نتیجه گیری: اگرچه دانش آموزان دوزبانه در خواندن سرعت بالاتری را نسبت به تک زبانه ها نشان دادند, در گفتار آزاد و توصیفی نمره کمتری از تک زبانه ها کسب کرده اند. به نظر می رسد دانش آموزان دو زبانه در گفتار توصیفی و آزاد نیازمند زمان بیشتری برای تصمیم گیری در مورد آنچه می خواهند بگویند و حتی چگونگی گفتن آن هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باغیشنی، حسین، محمدی، ریحانه، مصطفی پور، سعدی، رستمی، مهدی، پیرخضرانیان، احمد، و حسینی، سعید. (1396). مقایسه سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان تک و دو زبانه فارسی-کردی سوم دبستان. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 6(1 )، 75-82. SID. https://sid.ir/paper/245420/fa

    Vancouver: کپی

    باغیشنی حسین، محمدی ریحانه، مصطفی پور سعدی، رستمی مهدی، پیرخضرانیان احمد، حسینی سعید. مقایسه سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان تک و دو زبانه فارسی-کردی سوم دبستان. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1396؛6(1 ):75-82. Available from: https://sid.ir/paper/245420/fa

    IEEE: کپی

    حسین باغیشنی، ریحانه محمدی، سعدی مصطفی پور، مهدی رستمی، احمد پیرخضرانیان، و سعید حسینی، “مقایسه سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان تک و دو زبانه فارسی-کردی سوم دبستان،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 6، no. 1 ، pp. 75–82، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245420/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button