مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,157
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

775
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی تاثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر انجام مراقبت های دوران بارداری زنان باردار معتاد

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری, از مهمترین نگرانی های سلامت است. انجام مراقبت های دوران بارداری در مادران معتاد از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و لازم است مداخلات آموزشی در این زمینه انجام شود. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی تاثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر انجام مراقبت های دوران بارداری در زنان معتاد انجام شد.روش تحقیق: مطالعه حاضر یک مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی شده بود که بر روی 46 زن باردار معتاد واجد معیارهای ورود به مطالعه انجام شد. در این مطالعه, افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای روایی شده و پایا برای سنجش سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده بود. پرسشنامه؛ قبل, بلافاصله و دو ماه پس از مداخله برای افراد دو گروه تکمیل شد. مداخله شامل 6 جلسه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بود که برای افراد گروه آزمون اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش 16) و با کمک آزمون های آماری تی مستقل, آزمون دقیق فیشر, آنالیز واریانس تکرارشونده و تعقیبی بونفرونی تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی داری کمتر از 0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: نتایج, افزایش معنی داری را در میانگین تغییرات نمره نگرش, قصد رفتاری و کنترل رفتاری درک شده, قبل و بلافاصله بعد از مداخله در افراد گروه آزمون نسبت به گروه شاهد نشان داد (P<0.05)؛ همچنین میانگین تغییرات کنترل رفتاری درک شده, قبل و دو ماه بعد از مداخله در افراد گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری داشت (P<0.05).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه, اثربخشی آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده را بر سازه های نگرش, کنترل رفتاری درک شده و قصد رفتاری مرتبط با انجام مراقبت های دوران بارداری نشان داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هنری، فاطمه، میری، محمدرضا، و معاشری، بی بی نرگس. (1395). ارزشیابی تاثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر انجام مراقبت های دوران بارداری زنان باردار معتاد. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 23(1)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/358860/fa

    Vancouver: کپی

    هنری فاطمه، میری محمدرضا، معاشری بی بی نرگس. ارزشیابی تاثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر انجام مراقبت های دوران بارداری زنان باردار معتاد. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1395؛23(1):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/358860/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه هنری، محمدرضا میری، و بی بی نرگس معاشری، “ارزشیابی تاثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر انجام مراقبت های دوران بارداری زنان باردار معتاد،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 23، no. 1، pp. 0–0، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/358860/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button