مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,327
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

995
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی الگوی ساختاری رابطه فرآیند مدیریت دانش و مهارت های مدیریتی با نقش میانجی تفکر خلاق در میان مدیران و دبیران دبیرستان های اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 100

چکیده

 زمینه: در عصر دانایی, دانش و مدیریت آن یکی از ضروریات اصلی سازمان های آموزشی است. در این فرآیند مدیران نقشی اساسی به عهده دارند.هدف: بررسی رابطه بین مهارت های سه گانه مدیریتی و مدیریت دانش با نقش میانجی تفکر خلاق در میان مدیران و دبیران نواحی شش گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-95.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش, توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل مدیران و دبیران دبیرستان های متوسطه دوم است. روش نمونه گیری, تصادفی طبقه ای متناسب با حجم و برای محاسبه حجم نمونه ها از فرمول کوکران و جداول مورگان استفاده شده است. 185 نفر از مدیران به پرسشنامه استاندارد تفکر خلاق تورنس با ضریب پایایی 88. و 370 نفر از دبیران به پرسش نامه های محقق ساخته مدیریت دانش و مهارت های مدیریتی براساس نظریه نونوکا وتاکوچی ونظریه رابرت کاتز با ضریب پایایی 97. و97. پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش های آماری و مدل سازی معادلات ساختاری توسط نرم افزارهای spss و لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بین مهارت های مدیریتی و مدیریت دانش درسطح p<0.05 رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و از بین متغیرهای مورد مطالعه در رگرسیون بهترین پیش بینی کننده مدیریت دانش در گام اول مهارت انسانی, در گام دوم مهارت فنی و در گام سوم مهارت ادراکی بوده است. در رابطه مدیریت دانش و مهارت های مدیریتی تفکر خلاق نقش میانجی دارد. شاخص های ارزیابی برازش مدل, مانند GFI وRMSR نشان دهنده برازش مناسب الگوی مفهومی پژوهش هستند.نتیجه گیری: اجرای سیستم مدیریت دانش نیازمند داشتن مهارت های مدیریتی ازسوی مدیران است. در این فرآیند ویژگی تفکر خلاق می تواند نقش میانجی ایفا نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شمسی، علی، رجایی پور، سعید، و هویدا، رضا. (1396). بررسی الگوی ساختاری رابطه فرآیند مدیریت دانش و مهارت های مدیریتی با نقش میانجی تفکر خلاق در میان مدیران و دبیران دبیرستان های اصفهان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(4)، 71-100. SID. https://sid.ir/paper/358920/fa

    Vancouver: کپی

    شمسی علی، رجایی پور سعید، هویدا رضا. بررسی الگوی ساختاری رابطه فرآیند مدیریت دانش و مهارت های مدیریتی با نقش میانجی تفکر خلاق در میان مدیران و دبیران دبیرستان های اصفهان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1396؛6(4):71-100. Available from: https://sid.ir/paper/358920/fa

    IEEE: کپی

    علی شمسی، سعید رجایی پور، و رضا هویدا، “بررسی الگوی ساختاری رابطه فرآیند مدیریت دانش و مهارت های مدیریتی با نقش میانجی تفکر خلاق در میان مدیران و دبیران دبیرستان های اصفهان،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 6، no. 4، pp. 71–100، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/358920/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا