مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,021
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

980
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی مولفه های مدارس هوشمند بر اساس رویکرد سازنده گرایی

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 127

چکیده

 این پژوهش با هدف شناسایی مولفه های مدارس هوشمند بر اساس رویکرد سازنده گرایی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف, کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهش های آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی وصاحب نظران حوزه مدارس هوشمند و در بخش کمی شامل کلیه معلمان و مدیران مدارس هوشمند در سال 1397 بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (30 نفر) و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 357 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی از نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها, در بخش کیفی, مصاحبه و در بخش کمی, پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مقیاس 5 گزینه ای بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آلفای کرونباخ, میانگین واریانس استخراج شده (AVE), ماتریس جذر AVE, کولموگروف اسمیرنف, تحلیل عاملی تاییدی و t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 5 مولفه و 44 شاخص منجر شد که 5 مولفه اثرگذار شامل برنامه درسی (پنهان و آشکار), محیط مدرسه, معلم (عوامل فردی و شایستگی های حرفه ای), مدیر مدرسه و کارکنان آموزشی و آموزش (دانش, مهارت و نگرش) تاثیر دارند. نتایج دیگر نشان داد که اولویت مولفه های شناسایی شده به ترتیب عبارت است از: برنامه درسی (پنهان و آشکار) (0. 57), محیط مدرسه (0. 55), معلم (عوامل فردی و شایستگی های حرفه ای) (0. 44), مدیر مدرسه و کارکنان آموزشی (0. 33) وآموزش (دانش, مهارت و نگرش) (0. 12). همچنین, درجه تناسب آن با اطمینان 95 درصداز نظر متخصصین مورد تایید قرارگرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، محمد، احمدی، امینه، و باقری، مهدی. (1399). شناسایی مولفه های مدارس هوشمند بر اساس رویکرد سازنده گرایی. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 11(ویژه نامه )، 115-127. SID. https://sid.ir/paper/360385/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی محمد، احمدی امینه، باقری مهدی. شناسایی مولفه های مدارس هوشمند بر اساس رویکرد سازنده گرایی. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1399؛11(ویژه نامه ):115-127. Available from: https://sid.ir/paper/360385/fa

    IEEE: کپی

    محمد رضایی، امینه احمدی، و مهدی باقری، “شناسایی مولفه های مدارس هوشمند بر اساس رویکرد سازنده گرایی،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 11، no. ویژه نامه ، pp. 115–127، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/360385/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا