مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

742
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

638
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی خودارزیابی سلامت روان در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران

صفحات

 صفحه شروع 339 | صفحه پایان 348

چکیده

 زمینه و هدف: دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در دوره های آموزشی خود در محیط های بالینی, با عوامل تنش زای متعددی مواجه می شوند که به ضعف سلامت روان و عملکرد ضعیف آنها می انجامد. با توجه به نقش دانشجویان در تامین, حفظ و ارتقای سلامت جامعه, مطالعه حاضر با هدف تعیین خودارزیابی سلامت روان در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران صورت گرفت. مواد و روش ها: در مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر, 300 نفر از8600 دانشجوی علوم پزشکی ایران به طور تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات, از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته خودارزیابی سلامت روان استفاده شد که روایی و پایایی آن به دست آمد. داده ها نیز در نرم افزار SPSS نسخه 16 با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون های تحلیلی در سطح معنی داری 0/05 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار خودارزیابی سلامت روان دانشجویان 13/12± 89/08بود. 14/7 درصد دانشجویان سلامت روان خود را ضعیف, 70/3 درصد متوسط و 15 درصد خوب ارزیابی کردند. میانگین سن دانشجویان نیز 21/6± 25 سال بود. میانگین نمره ابعاد توانایی, غلبه بر خشم و عصبانیت, توانایی برقراری تعادل استراحت و فعالیت و توانایی غلبه بر اضطراب به ترتیب 0/08± 3/1, 0/97± 3/13 و 1/1 ± 3/16 بود. همچنین میان جنسیت و مصرف قلیان با سلامت روان رابطه معنی داری مشاهده شد p<0/001, p<0/009 نتیجه گیری: با توجه به کاهش سلامت روان در ابعاد غلبه بر خشم و اضطراب و نقش دانشجویان در تامین, حفظ و ارتقای سلامت جامعه, طراحی مداخلات آموزشی و ارتقایی برای افزایش مهارت های مدیریت اضطراب و کنترل خشم در دانشجویان به منظور ارتقای سلامت روان آنها امری ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صلحی، مهناز، پیروزه، راضیه، و رحیمی خلیفه کندی، زهرا. (1398). بررسی خودارزیابی سلامت روان در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 7(3 )، 339-348. SID. https://sid.ir/paper/360448/fa

    Vancouver: کپی

    صلحی مهناز، پیروزه راضیه، رحیمی خلیفه کندی زهرا. بررسی خودارزیابی سلامت روان در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1398؛7(3 ):339-348. Available from: https://sid.ir/paper/360448/fa

    IEEE: کپی

    مهناز صلحی، راضیه پیروزه، و زهرا رحیمی خلیفه کندی، “بررسی خودارزیابی سلامت روان در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 7، no. 3 ، pp. 339–348، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/360448/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا