مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

516
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

985
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش راهبردهای مقابله ای بر اضطراب و ناامیدی مادران کودکان اختلال طیف اوتیسم

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 69

چکیده

 زمینه: تولد کودک درخودمانده, موجب بروز چالش در خانواده بویژه در مادر است. هدف پژوهش مقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد و راهبردهای مقابله ای در کاهش اضطراب و ناامیدی در مادران کودکان اتیستیک بوده است. مواد و روش ها: پژوهش, نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون چند گروهی با گروه گواه می باشد. 30 نفر از مادران کودکان مراکز آموزشی-درمانی خاص کودکان اتیستیک شهر بوشهر به صورت نمونه در دسترس و به طور تصادفی در سه گروه گمارده شدند. گروه های آزمایشی هر کدام در 8 جلسه درمانی هر هفته یک جلسه 90 دقیقه ای شرکت داشتند؛ ولی به گروه گواه هیچ درمانی ارائه نشد. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب و ناامیدی بک, بود. داده ها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و روش تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نشان داد که درمان پذیرش و تعهد و راهبردهای مقابله ای بر کاهش اضطراب و ناامیدی نسبت به گروه گواه, به طور معناداری در مادران اثربخش بوده است (01/0p<)؛ اما در مرحله پیگیری از لحاظ آماری معنادار نشدند. نتایج آزمون توکی نشان داد میانگین گروه درمان پذیرش و تعهد در متغیر اضطراب نسبت به گروه آموزش راهبردهای مقابله ای در پس آزمون, اثربخش تر بود و تفاوت معنادار نشان داد (05/0p<) نتیجه گیری: یافته های این پژوهش, اثربخشی این دو مداخله در کاهش اضطراب و ناامیدی را نشان داده است. از این رو, درمانگران می توانند از این دو رویکرد درمانی و آموزشی به ویژه درمان پذیرش و تعهد که موج نوینی از درمان های شناختی-رفتاری است, استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رستمی، مجید، کیخسروانی، مولود، پولادی ریشهری، علی، و بحرانی، محمدرضا. (1399). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش راهبردهای مقابله ای بر اضطراب و ناامیدی مادران کودکان اختلال طیف اوتیسم. طب جنوب، 23(1 )، 56-69. SID. https://sid.ir/paper/360916/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی مجید، کیخسروانی مولود، پولادی ریشهری علی، بحرانی محمدرضا. مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش راهبردهای مقابله ای بر اضطراب و ناامیدی مادران کودکان اختلال طیف اوتیسم. طب جنوب[Internet]. 1399؛23(1 ):56-69. Available from: https://sid.ir/paper/360916/fa

    IEEE: کپی

    مجید رستمی، مولود کیخسروانی، علی پولادی ریشهری، و محمدرضا بحرانی، “مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش راهبردهای مقابله ای بر اضطراب و ناامیدی مادران کودکان اختلال طیف اوتیسم،” طب جنوب، vol. 23، no. 1 ، pp. 56–69، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/360916/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button