مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

367
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

506
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر درک بیماری بر میزان کنترل قندخون بیماران مبتلا به دیابت

صفحات

 صفحه شروع 364 | صفحه پایان 371

چکیده

 مقدمه: پیشگیری از عوارض, کاهش مرگ و میر و هزینه های اقتصادی دیابت, یکی از مهم ترین اهداف مدیریت دیابت می باشد. برای رسیدن به این اهداف, کنترل دقیق قند خون لازم است که نیازمند آموزش است. زمانی بیماران از توصیه ها و آموزش های داده شده تبعیت می کنند که درک درستی از بیماری خود داشته باشند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر درک بیماری بر کنترل گلیسمیک بیماران مبتلا به دیابت انجام گرفت. مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی تصادفی در 78 بیمار مبتلا به دیابت مراجعه کننده به درمانگاه دیابت شهرستان قوچان در دو گروه تصادفی مداخله (38 نفر) و شاهد (40 نفر) انجام شد. ﺑ ﺮ ای ﮔ ﺮ دآوری دادهﻫ ﺎ از پرسش نامه درک از بیماری (IPQ-R) و میزان HbA1C ﻗ ﺒ ﻞ و ﺑ ﻌ ﺪ از ﻣ ﺪ اﺧ ﻠ ﻪ اﺳ ﺘ ﻔ ﺎ ده ﮔ ﺮ دید. گروه مداخله در طی 2 جلسه 45 دقیقه ای, تحت آموزش مبتنی بر درک بیماری قرار گرفتند. سنجش افراد سه ماه بعد از انجام مداخله صورت گرفت و نتایج توسط نرم افزار SPSS 22 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: سه ماه پس از آموزش در گروه مداخله, میانگین سطح هموگلوبین گلیگوزیله (1/318± 9/28 در مقابل 1/422± 8/33) و درک بیماری (12/971± 132/53در مقابل 9/772± 159/47) نسبت به قبل, تغییر یافت. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشان داد سطح سرمی هموگلوبین گلیکوزیله پس از آموزش در مقایسه با پیش از آموزش, تغییرات معنی داری داشته است (0/001p<). نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشان داد, بیماران مبتلا به دیابت پس از مداخله ی آموزشی به درک بهتری از بیماری خود دست یافتند, که در نهایت منجر به کنترل قندخون در این بیماران گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساده تبریان، منصوره، غیاثوندیان، شهرزاد، و حقانی، شیما. (1398). تاثیر آموزش مبتنی بر درک بیماری بر میزان کنترل قندخون بیماران مبتلا به دیابت. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، 21(6 )، 364-371. SID. https://sid.ir/paper/361121/fa

    Vancouver: کپی

    ساده تبریان منصوره، غیاثوندیان شهرزاد، حقانی شیما. تاثیر آموزش مبتنی بر درک بیماری بر میزان کنترل قندخون بیماران مبتلا به دیابت. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران[Internet]. 1398؛21(6 ):364-371. Available from: https://sid.ir/paper/361121/fa

    IEEE: کپی

    منصوره ساده تبریان، شهرزاد غیاثوندیان، و شیما حقانی، “تاثیر آموزش مبتنی بر درک بیماری بر میزان کنترل قندخون بیماران مبتلا به دیابت،” مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، vol. 21، no. 6 ، pp. 364–371، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/361121/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا