مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

719
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

193
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی بر قصد ترک مصرف قلیان در بین دانشجویان پسر: کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده و رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 80

چکیده

 اهداف: قلیان امروزه در بین جوانان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. با توجه به افزایش شیوع مصرف قلیان در بین دانشجویان, مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر قصد ترک مصرف قلیان در بین دانشجویان پسر با بهره گیری از نظریه رفتار برنامه ریزی شده و رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی روی 150 دانشجوی پسر مصرف کننده قلیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در سال 1396 انجام شد که به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 75 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های فاز انگیزشی رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی و نظریه رفتار برنامه ریزی شده بود. مداخله طی 6 جلسه 45 دقیقه ای برای گروه مداخله برگزار شد. هر دو گروه, پرسش نامه ها را قبل و یک ماه پس از مداخله تکمیل نمودند. داده ها در نرم افزار SPSS 23 و توسط آزمون های آماری تحلیل شدند. یافته ها: بین دو گروه, قبل از مداخله از نظر میانگین نمرات درک خطر, انتظارات پیامد, خودکارآمدی عمل, نگرش, هنجارهای انتزاعی, کنترل رفتاری درک شده و قصد رفتاری نسبت به ترک مصرف قلیان, تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (0. 05>p), در حالی که بعد از مداخله به جز سازه نگرش, این تفاوت ها معنی دار بود (0. 05

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جوینی، حمید، دهداری، طاهره، هاشمیان، معصومه، ماهری، مینا، شهرآبادی، رضا، رهبان، علیرضا، مهری، علی، و افتخاراردبیلی، حسن. (1399). تاثیر مداخله آموزشی بر قصد ترک مصرف قلیان در بین دانشجویان پسر: کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده و رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی. آموزش و سلامت جامعه، 7(2 )، 73-80. SID. https://sid.ir/paper/361274/fa

    Vancouver: کپی

    جوینی حمید، دهداری طاهره، هاشمیان معصومه، ماهری مینا، شهرآبادی رضا، رهبان علیرضا، مهری علی، افتخاراردبیلی حسن. تاثیر مداخله آموزشی بر قصد ترک مصرف قلیان در بین دانشجویان پسر: کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده و رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1399؛7(2 ):73-80. Available from: https://sid.ir/paper/361274/fa

    IEEE: کپی

    حمید جوینی، طاهره دهداری، معصومه هاشمیان، مینا ماهری، رضا شهرآبادی، علیرضا رهبان، علی مهری، و حسن افتخاراردبیلی، “تاثیر مداخله آموزشی بر قصد ترک مصرف قلیان در بین دانشجویان پسر: کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده و رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 7، no. 2 ، pp. 73–80، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/361274/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button