مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

655
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

644
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف قلیان در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 21

چکیده

 اهداف: مصرف قلیان خصوصاً در جوانان روند رو به رشدی را طی کرده و افزایش شیوع مصرف دخانیات در میان دانش آموزان نگران کننده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف قلیان در بین دانش آموزان دبیرستانی انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر به صورت نیمه تجربی روی 400 نفر از دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان (دوم و سوم) شهرستان فسا در سال 98-1397 انجام شد. نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و در دو گروه کنترل (200 نفر) و آزمون (200 نفر) قرار گرفتند. مداخله آموزشی مبتنی بر مدل نظریه رفتار برنامه ریزی شده برای گروه آزمون در قالب 7 جلسه آموزشی 55-50 دقیقه ای اجرا شد. پرسش نامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک, سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده و رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف قلیان در قبل و سه ماه پس از مداخله آموزشی توسط دو گروه تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و آزمون های آماری T زوجی, T مستقل و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: قبل از مداخله آموزشی, بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر آگاهی, نگرش, هنجارهای انتزاعی, کنترل رفتاری درک شده, قصد و رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف قلیان اختلاف معنی داری وجود نداشت (P>0. 05), اما سه ماه پس از مداخله آموزشی, گروه آزمون افزایش معنی داری در خصوص هر کدام از این متغیرها نشان داد (0. 001=p), در حالی که در گروه کنترل اختلاف معنی داری مشاهده نشد (P>0. 05). نتیجه گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف قلیان در دانش آموزان دبیرستانی موثر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خانی جیحونی، علی، رضوی، محبوبه، کشفی، سیدمنصور، انصاری، مهدی، و غلامی، طاهره. (1398). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف قلیان در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه. آموزش و سلامت جامعه، 7(1 )، 13-21. SID. https://sid.ir/paper/253584/fa

Vancouver: کپی

خانی جیحونی علی، رضوی محبوبه، کشفی سیدمنصور، انصاری مهدی، غلامی طاهره. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف قلیان در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1398؛7(1 ):13-21. Available from: https://sid.ir/paper/253584/fa

IEEE: کپی

علی خانی جیحونی، محبوبه رضوی، سیدمنصور کشفی، مهدی انصاری، و طاهره غلامی، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف قلیان در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 7، no. 1 ، pp. 13–21، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253584/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button