مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

695
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان موفقیت رفع آلودگی به شپش سر در افراد مقاوم به درمان

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 168

چکیده

 اهداف: اقدامات درمانی برای رفع آلودگی به شپش سر, گاهی طولانی یا بی نتیجه است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان موفقیت رفع آلودگی به شپش سر در افراد مقاوم به درمان انجام گرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه آزمایشی که در سال 1398 در شهر قم انجام شد, 140 مادر دارای فرزند مقاوم به درمان شپش سر با نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به روش تصادفی سازی بلوکی به دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 70 نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسش نامه محقق ساخته مشتمل بر دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و سنجش سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود. برای گروه مداخله سه جلسه آموزشی 75دقیقه ای طی یک ماه به شیوه سخنرانی و بحث گروهی اجرا شد. داده ها با نرم افزار SPSS 16 و توسط آزمون های مجذور کای و T زوجی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: قبل از مداخله آموزشی اختلاف میانگین نمره دو گروه, فقط در سازه آگاهی معنی دار بود (P<0. 05). بعد از مداخله, بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد و میانگین نمرات گروه مداخله در سازه های آگاهی, حساسیت درک شده, شدت درک شده, منافع درک شده و خودکارآمدی بعد از مداخله افزایش معنی دار یافت (P<0. 05). همچنین 100% افراد در گروه مداخله موفق به درمان کامل شدند, ولی در گروه کنترل تنها 18. 6% درمان موفقیت آمیز داشتند (0. 001=p). نتیجه گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان موفقیت رفع آلودگی به شپش سر در افراد مقاوم به درمان تاثیر مثبت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ثقفی پور، عابدین، محمدبیگی، ابوالفضل، وصالی منفرد، احسان، و حسینعلی پور، سیدعباس. (1399). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان موفقیت رفع آلودگی به شپش سر در افراد مقاوم به درمان. آموزش و سلامت جامعه، 7(3 )، 161-168. SID. https://sid.ir/paper/361276/fa

    Vancouver: کپی

    ثقفی پور عابدین، محمدبیگی ابوالفضل، وصالی منفرد احسان، حسینعلی پور سیدعباس. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان موفقیت رفع آلودگی به شپش سر در افراد مقاوم به درمان. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1399؛7(3 ):161-168. Available from: https://sid.ir/paper/361276/fa

    IEEE: کپی

    عابدین ثقفی پور، ابوالفضل محمدبیگی، احسان وصالی منفرد، و سیدعباس حسینعلی پور، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان موفقیت رفع آلودگی به شپش سر در افراد مقاوم به درمان،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 7، no. 3 ، pp. 161–168، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/361276/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button