مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

899
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

745
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین جامعه شناختی نظم متقاعدسازی مصرف رسانه ای

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 در این مقاله بر اساس تحلیل مسیر عوامل موثر بر نظم متقاعدسازی مصرف رسانه ای, بر مبنای نظریه ریموند ویلیامز, مسیر فرضیه های پژوهش مدنظر قرار می گیرد. بنابراین با مراجعه به مخاطبان پیام های رسانه ای در بین جوانان, از 227790 نفر جمعیت آماری 18 سال به بالای شهر زنجان, 368 نفر بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و سهمیه ای, به طور تصادفی انتخاب گردیدند. یافته های تحقیق طبق ضریب همبستگی پیرسون (r) نشان می دهد که طی فرآیند مصرف رسانه ای, مخاطبان پسر (نسبت به مخاطبان دختر) هم از میزان بالایی در انگیزش پیروی از تبلیغات رسانه ای برخوردارند و هم دارای میزان بالایی در گرایش به تبلیغات رسانه ای هستند. در عین حال میان مخاطبان پسر و دختر از نظر نظم متقاعدسازی مصرف رسانه ای, مصرف کالاهای تبلیغات رسانه ای, ارزش اقتصادی تبلیغات رسانه ای, گزینش تبلیغات رسانه ای مهم و اعتماد به نفس, تفاوت معناداری وجود ندارد. در صورتی که بر اساس تحلیل رگرسیون چندگانه (R) و تحلیل مسیر عوامل موثر بر نظم متقاعدسازی مصرف رسانه ای جهت نیکوئی برازش مدل نظری, برحسب ارزش بتا (b) در مجموع بطور مستقیم 36% تغییرات نظم متقاعدسازی مصرف رسانه ای جوانان در شبکه های اینترنتی و ماهواره ای (r2=0.36), به افزایش مصرف کالاهای تبلیغات رسانه ای (0.54+), افزایش انگیزش پیروی از تبلیغات رسانه ای (0.36+), کاهش ارزش اقتصادی تبلیغات رسانه ای (0.17-), افزایش گزینش تبلیغات رسانه ای مهم (0.17+), افزایش گرایش به تبلیغات رسانه ای (0.10+) و افزایش اعتماد به نفس (0.11+), در بین مخاطبان دختر (0.16-) متاهل (0.09+), بومی (0.09+), شاغل به کار (0.14+), دارای مسکن غیرشخصی (0.12-), با حجم بالای بعد خانوار (0.12+), ساکن در شهر زنجان بستگی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صدفی، ذبیح اله، و محسنی تبریزی، علیرضا. (1394). تبیین جامعه شناختی نظم متقاعدسازی مصرف رسانه ای. تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی (پژوهشنامه علوم انسانی)، 7(2 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/361520/fa

    Vancouver: کپی

    صدفی ذبیح اله، محسنی تبریزی علیرضا. تبیین جامعه شناختی نظم متقاعدسازی مصرف رسانه ای. تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1394؛7(2 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/361520/fa

    IEEE: کپی

    ذبیح اله صدفی، و علیرضا محسنی تبریزی، “تبیین جامعه شناختی نظم متقاعدسازی مصرف رسانه ای،” تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. 7، no. 2 ، pp. 0–0، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/361520/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا