مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,739
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

920
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر آموزش بهداشت دهان و دندان بر شاخص پلاکی دندانی

صفحات

 صفحه شروع 1039 | صفحه پایان 1048

چکیده

 مقدمه: آگاهی از بوی بد دهان به صورت یک ابزار انگیزش موجب بهبود رفتارهای مربوط به سلامت دهان شود. هدف اصلی از این مطالعه, مقایسه آموزش بهداشت با موضوعات مختلف آموزشی پیرامون سلامت دهان و دندان و بررسی پایداری اثر این روش ها در ارتقاء سلامت دهان بوده است.روش بررسی: 161 نفر (76 دختر, 85 پسر) دانش آموز اول دبیرستان از مدارس دولتی یزد به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه .1 آموزش بهداشت دهان و دندان+آموزش راجع به بوی بد دهان (گروه بوی بد دهان), گروه .2 آموزش بهداشت دهان و دندان+آموزش راجع به پوسیدگی دندان و بیماری های لثه (گروه سنتی), گروه .3 آموزش بهداشت دهان و دندان (گروه کنترل). شاخص پلاک قبل از مداخله, دو هفته و دو ماه بعد از مداخله اندازه گیری و تغییرات آن در طول زمان ثبت شد. با استفاده از آزمون chi-square(Bonferroni adjustment) و Paired t و McNemar و Kruskal-Wallis داده ها آنالیز شدند.نتایج: تفاوت آماری معنی داری میان گروه بوی بد دهان و گروه سنتی وجود نداشت. اما هر دو گروه تفاوت قابل ملاحظه ای با گروه کنترل داشتند (0.003, 0.002: P-value). تغییرات مثبت در گروه بوی بد دهان به خصوص در دختران ماندگارتر از بقیه گروه ها بود (p-value:0.004).نتیجه گیری: آموزش بهداشت دهان و دندان به همراه آموزش راجع به بوی بد دهان, پوسیدگی و بیماری لثه در ارتقا سطح بهداشت دانش آموزان اول دبیرستانی یزد تاثیر بیشتری دارد. همچنین آموزش راجع به بوی بد دهان ماندگاری اثر بیشتری دارد. بنابراین گنجاندن این شیوه آموزش در برنامه های آموزشی مدارس پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیری، مطهره، حائریان، احمد، ملک محمدی، طیبه، فراهت، فرناز، عصارزاده، حسین، و زارع زاده، زهرا. (1394). بررسی اثر آموزش بهداشت دهان و دندان بر شاخص پلاکی دندانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 23(11)، 1039-1048. SID. https://sid.ir/paper/36169/fa

    Vancouver: کپی

    امیری مطهره، حائریان احمد، ملک محمدی طیبه، فراهت فرناز، عصارزاده حسین، زارع زاده زهرا. بررسی اثر آموزش بهداشت دهان و دندان بر شاخص پلاکی دندانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1394؛23(11):1039-1048. Available from: https://sid.ir/paper/36169/fa

    IEEE: کپی

    مطهره امیری، احمد حائریان، طیبه ملک محمدی، فرناز فراهت، حسین عصارزاده، و زهرا زارع زاده، “بررسی اثر آموزش بهداشت دهان و دندان بر شاخص پلاکی دندانی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 23، no. 11، pp. 1039–1048، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/36169/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا