Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

422
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

495
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر یک برنامه آموزشی روانشناختی بر خودمدیریتی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

صفحات

 صفحه شروع 88 | صفحه پایان 98

چکیده

 زمینه و هدف: خودمدیریتی یک عامل مهم در مدیریت بیماری های مزمن و کنترل علائم می باشد. با توجه به اهمیت خودمدیدیتی در افراد مبتلا به ام. اس این مطالعه با هدف بررسی تاثیر یک برنامه آموزشی روانشناختی در جهت بهبود خودمدیریتی در زنان مبتلا به ام. اس استان گیلان انجام شد. روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی غیر تصادفی, 50 نفر از زنان مبتلا به ام. اس استان گیلان در سال 1397در دو گروه مداخله (25 نفر) به شیوه داوطلبانه و کنترل (25 نفر) به شیوه همتاسازی مشارکت داشتند. این کارآزمایی در شهر رشت اجرا شد. جهت سنجش خودمدیریتی از مقیاس بازنگری شده خودمدیریتی بیماران ام. اس بی شاپ و فرین (2011) استفاده شد. پس از انجام پیش آزمون, گروه مداخله به مدت 5 هفته و طی هشت جلسه تحت آموزش قرار گرفت, اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد؛ پس از پنج هفته از هر دو گروه پس آزمون انجام شد و در نهایت پس از دو ماه دیگر آزمون پیگیری انجام شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-22 و آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری در نمره کلی خودمدیریتی در بیماران ام. اس بدون توجه به عامل گروهی تفاوت معنی داری وجود داشت (0001/0=P, 766/11=F). همچنین روند تغییرات خودمدیریتی از مرحله پیش آزمون به پس آزمون و پیگیری (اثر متقابل زمان و گروه) پایدار بود و تفاوت معنی دار مشاهده شد (0001/0=P, 930/26=F). نتیجه گیری: در راستای نتایج پیشنهاد می شود که ضمن شناخت و پوشش محدودیت ها, این مداخله روانشناختی در موقعیت های بالینی و پژوهشی جهت بهبود خودمدیریتی این بیماران استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سعادت، سجاد، کلانتری، مهرداد، کجباف، محمدباقر، و حسینی نژاد، مظفر. (1398). اثر یک برنامه آموزشی روانشناختی بر خودمدیریتی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 26(7 )، 88-98. SID. https://sid.ir/paper/363350/fa

    Vancouver: کپی

    سعادت سجاد، کلانتری مهرداد، کجباف محمدباقر، حسینی نژاد مظفر. اثر یک برنامه آموزشی روانشناختی بر خودمدیریتی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1398؛26(7 ):88-98. Available from: https://sid.ir/paper/363350/fa

    IEEE: کپی

    سجاد سعادت، مهرداد کلانتری، محمدباقر کجباف، و مظفر حسینی نژاد، “اثر یک برنامه آموزشی روانشناختی بر خودمدیریتی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 26، no. 7 ، pp. 88–98، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363350/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا