مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

462
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

496
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مداخله ی عصب روان شناختی بر عملکرد درک و تشخیص رنگ در کودکان کم بینا به وسیله ی سامانه ی محرک نوری: پژوهش مورد منفرد

صفحات

 صفحه شروع 989 | صفحه پایان 993

چکیده

 مقدمه: بخشی از اختلالات بینایی به ویژه کم بینایی, ناشی از کارکرد ناقص عصب بینایی است. کودکان کم بینا, با عوارض و مشکلاتی از قبیل انزوای اجتماعی, بی علاقگی به فعالیت ها, افزایش وابستگی به دیگران و تاخیر تحول شناختی همراه می باشند. هدف از انجام این مطالعه, بررسی تاثیر مداخلات عصب-روان شناختی بر عملکرد دیداری در کودکان کم بینا در حوزه ی درک نور, تشخیص و درک رنگ با به کارگیری تمرینات توان بخشی ویژه با استفاده از سامانه ی محرک نوری (Optical stimulus system یا OSS) بود. روش ها: در این پژوهش, ارزیابی عملکرد بینایی در پاسخ به تمرینات پیاده سازی شده بر مبنای متغیرهای وابسته به روش مورد منفرد بر روی 5 کودک کم بینا, به گونه ای طراحی شد که 4 جلسه ی سنجش خط پایه, 8 جلسه ی مداخله ی تمرینات توان بخشی با OSS و 4 جلسه ی پی گیری جهت بررسی پایانی اثر تمرینات, انجام شد و جهت ارزیابی, از محاسبه و میانگین درصد داده های غیر هم پوش (Percentage of non-overlapping data یا PND) و هم پوش (Percentage of overlapping data یا POD) برای متغیرها استفاده گردید. یافته ها: میانگین نمرات POD و PND برای کلیه ی آزمودنی ها و برای همه ی متغیرها به ترتیب 5/92 درصد و 5/7 درصد و به طور متوسط نمرات در مرحله ی مداخله 84/14 درصد و در دوره ی پایایی, 73/13 درصد نسبت به خط پایه افزایش داشت. نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده ی بهبود هر 5 آزمودنی در عملکرد درک و تشخیص نور و رنگ بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موذنی، الهه، کرمانی، سعید، فرامرزی، سالار، و توکلی، فاطمه. (1398). مداخله ی عصب روان شناختی بر عملکرد درک و تشخیص رنگ در کودکان کم بینا به وسیله ی سامانه ی محرک نوری: پژوهش مورد منفرد. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 37(539 )، 989-993. SID. https://sid.ir/paper/363554/fa

    Vancouver: کپی

    موذنی الهه، کرمانی سعید، فرامرزی سالار، توکلی فاطمه. مداخله ی عصب روان شناختی بر عملکرد درک و تشخیص رنگ در کودکان کم بینا به وسیله ی سامانه ی محرک نوری: پژوهش مورد منفرد. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1398؛37(539 ):989-993. Available from: https://sid.ir/paper/363554/fa

    IEEE: کپی

    الهه موذنی، سعید کرمانی، سالار فرامرزی، و فاطمه توکلی، “مداخله ی عصب روان شناختی بر عملکرد درک و تشخیص رنگ در کودکان کم بینا به وسیله ی سامانه ی محرک نوری: پژوهش مورد منفرد،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 37، no. 539 ، pp. 989–993، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363554/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button