مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,621
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,229
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان عادی 7 تا 13 ساله شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 14

چکیده

 هدف: این مطالعه با هدف بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان عادی 7 تا 13 ساله شهر تهران و تعیین تاثیر جنسیت, سن و موقعیتهای اجتماعی-تحصیلی مختلف بر آن انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی و مقطعی, از بین دانش آموزان 7 تا 13 ساله کلیه مدارس مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران, به روش خوشه ای پنج منطقه و چهل مدرسه ابتدایی و راهنمایی انتخاب و متناسب با جمعیت آنها, 788 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه سنی طبقه بندی شده و توسط آزمون مهارتهای ادراک بینایی-تجدید نظر شده (تی.وی.پی.اس-آر) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های حاصل با استفاده از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف, بارتلت, آنالیز واریانس, آزمون تی مستقل, کروسکال والیس, یومن ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نمرات استاندارد در کلیه مهارتهای ادراک بینایی در حد متوسط بود. بین گروههای سنی, بجز در مورد حافظه بینایی و حافظه توالی بینایی, در بقیه مهارتها اختلافی معنادار وجود داشت (مقدار احتمال از 0.045 تا کمتر از 0.001). بین دانش آموزان مناطق مختلف آموزش و پرورش, در تمام مهارتها, اختلاف معنادار وجود داشت (0.001>P). بین کودکان دختر و پسر در ثبات شکل بینایی (0.009=P), تشخیص شکل از زمینه (0.001>P) و بهره ادراک بینایی (0.011=P) اختلاف معنادار وجود داشت, در حالی که در سایر مهارتها, بین آنها تفاوت معنادار مشاهده نشد. همبستگی بین خرده آزمونها با کل آزمون (Rho>0.617), از همبستگی بین خرده آزمونها با یکدیگر (Rho<0.508) کمتر بود.نتیجه گیری: برخلاف انتظار, افزایش سن کودکان با ادراک بینایی ارتباط معنادار, ولی معکوس داشت. جنسیت و موقعیت اجتماعی-شهری منطقه آموزش و پرورش نیز در برخی از خرده آزمونهای مهارتهای ادراک بینایی موجب تفاوت معنادار بین کودکان عادی شد. ضمن این مطالعه, برای هر یک از مهارتها نمره هنجار به دست آمد که می تواند به عنوان معیاری در مطالعات بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خیاط زاده ماهانی، محمد، مردانی شهربابک، بمانعلی، غلامیان، حمیدرضا، رهگذر، مهدی، سروری، محمدحسین، و فدایی، فربد. (1389). بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان عادی 7 تا 13 ساله شهر تهران. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 11(4 (مسلسل 44))، 8-14. SID. https://sid.ir/paper/43640/fa

    Vancouver: کپی

    خیاط زاده ماهانی محمد، مردانی شهربابک بمانعلی، غلامیان حمیدرضا، رهگذر مهدی، سروری محمدحسین، فدایی فربد. بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان عادی 7 تا 13 ساله شهر تهران. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1389؛11(4 (مسلسل 44)):8-14. Available from: https://sid.ir/paper/43640/fa

    IEEE: کپی

    محمد خیاط زاده ماهانی، بمانعلی مردانی شهربابک، حمیدرضا غلامیان، مهدی رهگذر، محمدحسین سروری، و فربد فدایی، “بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان عادی 7 تا 13 ساله شهر تهران،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 11، no. 4 (مسلسل 44)، pp. 8–14، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43640/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا