مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

357
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

581
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مروری بر پزشکی روایتی: رویکردی نوآورانه در آموزش پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 316 | صفحه پایان 324

چکیده

 مقدمه: در علم پزشکی, روایت ها از اهمیت حیاتی برخوردار هستند. همیشه داستان هایی درباره بیماران, تجربیات مراقبت از آنها و بهبود بیماری در میان پزشکان در ارتباطاتشان با سایر تیم درمانی, بیان می شود. این روایت ها, علاوه بر این که در تکامل اندیشه مؤثرند, یکی از روش های تدریس فعال نیز محسوب می شوند. این مطالعه با هدف معرفی پزشکی روایتی به عنوان رویکردی در آموزش پزشکی, انجام شد. روش ها: این مطالعه به صورت مروری نقلی و با جستجوی الکترونیک متون و مقالات در پایگاه های اطلاعاتی Science Direct, ProQuest, PubMed, ISI Web of Science و موتور جستجوی Google Scholar و کلمات کلیدی پزشکی مبتنی بر روایت, پزشکی روایتی, روایت, تدریس و آموزش پزشکی و معادل های انگلیسی آن شامل narrative-based medicine, narrative medicine, narration, Teaching, medical education, از سال1980 میلادی تا کنون, انجام شد. پس از حذف موارد تکراری و با در نظر داشتن ارتباط مستقیم مقالات با اهداف مطالعه, فقط چکیده مقالاتی که به طور تمام متن در دسترس بود, بررسی گردید. نتایج: از مجموعه مقالات وارد شده به مطالعه, 32 مورد در بررسی نهایی قرار گرفت که 5 مقاله فارسی و بقیه انگلیسی بودند. مباحثی که مرتبط با رویکرد پزشکی روایتی در آموزش پزشکی بود, استخراج گردید و نتایج این بررسی به صورت چهار مضمون کلی شامل مفهوم, کاربردها, پیامدها و محدودیت های استفاده از رویکرد روایتی, ارائه شد. نتیجه گیری: لازم است برای اجرای پزشکی روایتی, جایگاه اموزشی ویژه ای با تغییر نگرش و بستر سازی فرهنگی در نظر گرفت و دانشجویان پزشکی از ابتدای تحصیل با کاربرد روایت ها به منظور یادگیری انسان گرایی, منش حرفه ای, اخلاق پزشکی, مهارت های تشخیصی, استدلال بالینی و مراقبت بیمارمحور آشنا شوند و آن را عملا به کار گیرند. از این رو آموزش صحیح و گنجاندن آن در برنامه درسی رسمی با توجه به بستر آموزشی و فرهنگی و استفاده از رویکرد روایتی در کنار شواهد و حقایق پزشکی توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دریازاده، سعیده، یمانی، نیکو، ملاباشی، رویا، و ادیبی، پیمان. (1398). مروری بر پزشکی روایتی: رویکردی نوآورانه در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19(82 )، 316-324. SID. https://sid.ir/paper/363636/fa

    Vancouver: کپی

    دریازاده سعیده، یمانی نیکو، ملاباشی رویا، ادیبی پیمان. مروری بر پزشکی روایتی: رویکردی نوآورانه در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛19(82 ):316-324. Available from: https://sid.ir/paper/363636/fa

    IEEE: کپی

    سعیده دریازاده، نیکو یمانی، رویا ملاباشی، و پیمان ادیبی، “مروری بر پزشکی روایتی: رویکردی نوآورانه در آموزش پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 19، no. 82 ، pp. 316–324، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363636/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button