مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

679
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

573
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش شناختی رفتاری گروهی مادران بر کاهش اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی سندرم بالینی است که توسط اختلال نقص توجه و فزون کنشی پایدار با رفتار تکانشی مشخص می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش شناختی رفتاری گروهی مادران بر کاهش اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی کودکان انجام گرفت. روش بررسی پژوهش حاضر از طرح های نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. سی نفر از مادران کودکان 6تا12ساله بااختلال نارسایی توجه/فزون کنشی براساس فراخوان عمومی و مصاحبه بالینی ساختاریافته و ملاک های تشخیصی DSM-5, به صورت داوطلب انتخاب شدند. به طور تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای مادران گروه آزمایش, آموزش شناختی رفتاری گروهی برطبق الگوی ده جلسه ای بارکلی (1990), هفته ای دو جلسه 90دقیقه ای اجرا شد. در تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری) و نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 استفاده شد. یافته ها تحلیل واریانس با اندازه های تکراری نشان داد آموزش شناختی رفتاری گروهی مادران منجربه کاهش اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی کودکان گروه آزمایش درمقایسه با گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری شده است (0٫ 001>p). نتیجه گیری به نظر می رسد آموزش شناختی رفتاری گروهی مادران, روشی مناسب برای کاهش نارسایی توجه/بیش فعالی کودکان با این اختلال باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رجبی، غلامرضا، کسایی نجفی، زهره، و تقی پور، منوچهر. (1397). آموزش شناختی رفتاری گروهی مادران بر کاهش اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی کودکان. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/365536/fa

    Vancouver: کپی

    رجبی غلامرضا، کسایی نجفی زهره، تقی پور منوچهر. آموزش شناختی رفتاری گروهی مادران بر کاهش اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی کودکان. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/365536/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا رجبی، زهره کسایی نجفی، و منوچهر تقی پور، “آموزش شناختی رفتاری گروهی مادران بر کاهش اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی کودکان،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365536/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button